پلهای ریلی دیگر نمیلرزند
اقتصادی
بزرگنمايي:
نسیم گیلان - فارس /نخبگان کشور محصولی فناورانه تولید کردهاند که در حرکت قطار روی پل باعث کاهش بار بر روی زیرساختها و گرفتن ارتعاشات میشود.
اگر به ریل راه آهن دقت کنید، قطعات چوبی یا بتنی میبینید که تراورس نام دارد. تراورسها زیر ریلهای راهآهن قرار میگیرند و بار ناشی از وزن قطار را به زمین منتقل میکنند. این قطعات قبلا چوبی بود و الان بیشتر بتنی کار میشود. نوع چوبی تراورسها پوسیده و مستهلک میشود و نوع بتنی آن سنگین است. حال یک شرکت دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت، برای اولینبار در کشور موفق به ساخت نوع پلیمری (کامپوزیتی) این قطعات شده است.
این نوع تراورس گزینه مناسبی برای ریلهای راهآهن روی پلها است زیرا وزن کمتر تراورسهای پلیمری نسبت به تراورسهای چوبی یا بتنی، باعث کاهش بار بر روی زیرساختها میشود. همچنین این تراورسها میتوانند به کاهش صدا و گرفتن ارتعاشات ناشی از عبور قطارها کمک کنند.
این محصول امسال تولید شده و در پروسه انجام ثبت اختراع و دانشبنیان شدن است.
محمدرضا عسکری مدیر عامل این شرکت دانشبنیان در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارتباط با دلیل ساخت این محصول گفت: ما طبق بررسیهایی متوجه شدیم که تعداد زیادی (بالای چند میلیون) تراورس چوبی مستهلک و از رده خارج داریم که تبدیل به زغال میشوند و درواقع کاربردی ندارند پس تصمیم به ساخت این محصول گرفتیم.
این محصول تمام تستها را که در دانشگاه علم و صنعت انجام شده، پاس کرده و به قیمت ارزانتر از نوع چوبی میتواند جایگزین آن شود.
این فعال فناور در ارتباط با کاربرد این محصول بر روی پلها گفت: فرض کنید یک پل تراورس چوبی داشته، اگر تراورس بتنی بزنند، پل سنگین شده و آسیب میبیند. بهجای تراورسهای چوبی که از بین رفته نوع پلیمری میتوان گذاشت. چند تأثیر مثبت دارد. نوع پلیمری دیگر پوسیدگی ندارد و از طرفی باعث کاهش اثر ضربات قطار به ریل است زیرا این ضربات باعث مستهلک شدن سازه پل یا تونل میشود.
-
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶:۴۹
-
۶ بازديد
-
-
نسیم گیلان
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/803284/