دولت و مردم دو رکن توسعه دریامحور هستند
گفتگو
بزرگنمايي:
نسیم گیلان - به گزارش خبرنگارخبرآنلاین گیلان. علی عبدالعلی زاده در جلسه بررسی مسائل حوزه دریا که در استانداری گیلان برگزار شد، طرح های توسعه ای را نیازمند پژوهش و برنامه ریزی دقیق دانست و اظهار کرد: ساحل و دریا جزو نعمت های خدادادی برای تسریع در روند توسعه کشور است. وی با اشاره به ظرفیت سواحل جنوبی کشور از جمله جزیره قشم و سواحل مکران، افزود: قشم بزرگترین ژئوپارک دنیاست و دانشمندان زمین شناس و باستان شناس و جغرافیا خواهان تحقیق و پژوهش درباره این جزیره هستند.
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور، کریدور شمال - جنوب را اولویت یک دولت دانست و تصریح کرد: کریدور مکمل اقتصاد دریامحور خواهد بود. وی با اشاره به ابلاغ برنامه جامع اقتصاد دریامحور در دولت سیزدهم، ادامه داد: مردم در این برنامه جایی ندارند؛ این در حالی است که مردم توسعه آفرین هستند؛ نه دولت. عبدالعلی زاده با بیان اینکه در توسعه دریامحور عقب هستیم، اضافه کرد: دولت در حوزه اقتصاد دریامحور سیاستگذار و مردم توسعه آفرین باشند.
نماینده رئیس جمهور در توسعه دریامحور مردم و دولت را دو رکن توسعه دانست و بیان کرد: از سال 1327 تاکنون 12 برنامه توسعه را در کشور اجرا کردیم، اما هنوز به نتیجه مورد نظر نرسیده ایم، زیرا اول باید مفهوم توسعه را نهادینه کنیم. وی با اشاره به تفاوت طرح های توسعه ای در بندر آستارا و بندر انزلی، توسعه را دارای نسخه یکسان ندانست و عنوان کرد: باید با توسعه دریامحور بهره واقعی را از ظرفیت دریا ببریم.
عبدالعلی زاده توسعه را به معنی گذر از مرز دانش جهانی دانست و خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی ما رشد دارد؛ نه توسعه و فقط از نظر کمی و کیفی ارتقا پیدا می کند. وی رشد را به معنی افزایش کمی، پیشرفت را به معنی بهبود کیفی و توسعه را به معنی تغییر مفهوم دانست و گفت: گیلان و مازندران و گلستان از نظر ظرفیت های اقلیمی هلند ایران هستند. پس از گیلان به استان های مازندران و گلستان سفر خواهم کرد و جمع بندی موضوعات به دولت ارائه می شود و لذا پیشنهاد سفر استانداران شمالی به کشور هلند را داریم. نماینده رئیس جمهور در توسعه دریامحور خواستار راه اندازی تورهای گردشگری در دریا و ساحل خزر شد و افزود: متاسفانه با ساخت و سازهای بی رویه اقدام به تخریب ساحل کرده ایم؛ همچنین تالاب بین المللی انزلی دارای مشکلات زیست محیطی بوده و با پسروی آب دریا نیز مواجه است.
وی دریای خزر را ظرفیت کشتیرانی و سفرهای دریایی به کشورهای حاشیه دریا دانست و بیان کرد: صنایع دریایی در دریای خزر باید فعال شود، زیرا فرصت طلایی برای اشتغال است؛ کشتی سازی و تعمیرات کشتی اعم از باری و گردشگری نیز مد نظر است. عبدالعلی زاده با بیان اینکه شیلات می تواند جایگزین خوبی برای صادرات نفت باشد، به استعدادهای شگرف استان های شمالی در حوزه پرورش ماهیان استخوانی و خاویاری اشاره کرد و گفت: ماهی جزو نادر موجوداتی است که آسیب زیست محیطی ندارد و لذا باید به طرف تکثیر و مولدسازی برویم؛ البته ایران گنجینه ای از ماهیان خاویاری است.
46
-
پنجشنبه ۱۳ دي ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸:۲۹
-
۱۴ بازديد
-
-
نسیم گیلان
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/797499/