متا شخصیتهای هوش مصنوعی خود را حذف کرد
اقتصادی
بزرگنمايي:
نسیم گیلان - ایسنا /پس از اینکه شخصیتهای هوش مصنوعی تولید شده توسط هوش مصنوعی شرکت متا باعث برانگیخته شدن خشم و تمسخر گسترده توسط کاربران در رسانههای اجتماعی شدند، این شرکت تعداد زیادی از این شخصیتهای تولید شده توسط هوش مصنوعی خود را از اینستاگرام حذف کرد.
شخصیتها یا نمایههای تولید شده توسط هوش مصنوعی که با عنوان «هوش مصنوعی مدیریت شده توسط متا» شناخته میشدند، در سپتامبر 2023 راهاندازی شدند.
به نقل از انگجت، اکنون با توجه به مصاحبهای که فایننشال تایمز با کانر هایز(Connor Hayes) معاون هوش مصنوعی متا منتشر کرده است، به نظر میرسد متا چندین ماه است که هیچ یک از این شخصیتها را بهروزرسانی نکرده است.
هایز در این مصاحبه درباره هدف این شرکت صحبت کرد تا در نهایت خدمات خود را با نمایههای تولید شده توسط هوش مصنوعی پر کند که میتوانند با افراد تعامل داشته باشند. این مصاحبه توجه را به نمایههای هوش مصنوعی ایجاد شده توسط متا جلب کرد و البته کاربران دقیقاً از آنچه مشاهده کردند، تحت تأثیر قرار نگرفتند.
این شخصیتهای تولید شده توسط هوش مصنوعی که به عنوان مثال در نقش یک تاجر بازنشسته نساجی که همیشه در حال یادگیری است و یک مربی دوستیابی، قرار بود علائق و شخصیتهای منحصر به فرد را برای صحبت با کاربران به نمایش بگذارند. پروفایل(نمایه) آنها در اینستاگرام همچنین دارای پستهای تولید شده توسط هوش مصنوعی بود که بسیار شبیه به هرزنامه بود.
یک شخصیت هوش مصنوعی به نام لیو(Liv) واکنشهای بسیاری را برانگیخت. این پروفایل اینستاگرامی لیو را به عنوان «مادر سیاه پوست 2 فرزند و حقیقتگو با علائق جنسی خاص» معرفی کرد.
کارن عطیه(Karen Attiah) ستوننویس واشنگتنپست، مجموعهای از اسکرینشاتها را منتشر کرد که در آن از «لیو» درباره نحوه آموزش متا به هوش مصنوعی بازجویی میکرد و «لیو» گفته بود که تیم متا که عمدتاً سفیدپوست هستند، آن را ایجاد کردهاند.
مدی کستیگان(Mady Castigan) روزنامهنگار مستقل، مکالمه دیگری را منتشر کرد که در آن «لیو» گفته بود که سازندگان آن تا حدی از شخصیت سوفیا ورگارا از سریال «خانواده مدرن» الهام گرفتهاند.
کاربران دریافتند که در خصوص این شخصیتهای تولید شده توسط هوش مصنوعی جدا از تمسخر در پاسخهایشان و تلاشها برای به دست آوردن هویتهای حاشیهای، به دلایل نامعلوم، مسدود کردن این پروفایلهای هوش مصنوعی نیز غیرممکن است.
حالا به نظر میرسد راه حل متا به جای رفع این مشکل، حذف کامل آنها بوده است.
یکی از سخنگویان متا گفت: ما نقصی را شناسایی کردیم که بر توانایی افراد برای مسدود کردن آن شخصیتهای هوش مصنوعی تأثیر میگذاشت و در حال حذف آن حسابها برای رفع این مشکل هستیم.
در حالی که این برنامه به پایان راه رسیده است، به نظر نمیرسد که متا برنامههای خود را برای خلق شخصیتهای هوش مصنوعی دیگر کنار بگذارد. این شرکت در اوایل سال 2024 کلونهای هوش مصنوعی از خالقان انسانی را که قادر به برقراری تماسهای ویدیویی واقعی بودند، به اشتراک گذاشت. بدین ترتیب کاربران میتوانند چتباتهای خود را آموزش دهند تا از طرف آنها به دیگران پاسخ دهند.
متا همچنین شروع به آزمایش با قرار دادن تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی خود در فیدهای فیسبوک کاربران کرد.
هایز در مصاحبهای در سال گذشته گفت که متا احتمالاً در طول زمان در مورد ظاهر کردن محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی سیاست پیشگیرانهتری را پیش میگیرد و آن را با تغییر از نمایش محتوای توصیهشده به جای پستهای افرادی که دنبال میکنید، مقایسه کرد.
وی گفت: در گذشته در اینستاگرام مجموعه چیزهایی که میتوانستید در یک روز مشخص ببینید، به نوعی به افرادی که دنبال میکردید یا با آنها دوست بودید، محدود میشد. در طول پنج یا شش سال گذشته، بسیاری از برنامهها از جمله اینستاگرام و فیسبوک به این سمت رفتهاند که شروع به توصیه محتوا از حسابهایی کردهاند که دنبال نمیکنید.
وی افزود: من فکر میکنم احتمالاً جهش بعدی که در این حوزه اتفاق میافتد، رفع محدودیتهای آنچه انسانها میتوانند ایجاد کنند و در واقع رسیدن به فیدهای محتوایی است که ترکیبی از چیزهایی است که انسانها و هوش مصنوعی ایجاد کردهاند.
ممکن است هنوز مدتی طول بکشد تا متا به طور کامل این چشم انداز را اجرایی کند، اما اگر واکنش به آزمایشهای اولیه این شرکت مثبت باشد، متا هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد تا افراد را متقاعد کند که شخصیتهای هوش مصنوعی در وهله اول ارزش تعامل با کاربران را دارند.
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/797894/