نسیم گیلان

آخرين مطالب

استاندار گیلان باید استانداری برای تمام فصول باشد سياسي

استاندار گیلان باید استانداری برای تمام فصول باشد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - گیلان از جمله استان‌هایی است که به دلیل بهره‌‌‌مندی از نقاط مرزی زمینی، دریایی و هوایی، واقع‌شدن در مسیر کریدورهای عبوری از کشورمان، نزدیکی به پایتخت و همسایگی با کشورهای ساحلی دریای کاسپین در کنار جایگاه ویژه گیلانیان در صنعت گردشگری، در انتخاب عالی‌ترین مقام دولتی آن باید شاخص‌های ویژه‌ای را مدنظر داشت.
به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ در این گسترده جغرافیایی کوچک، تنوع جالب توجهی از فرهنگ و سازه‌های تمدنی اقوام تالش، گالش و گیلک زمانی که با زیست تجاری-فرهنگی با اقوام ارمنی، آذری، تاتار، گرجی و روس همراه می‌شود، نمونه کم‌نظیری از تساهل و دیگری را دشمن نپنداشتن، در این سرزمین مشاهده می‌شود که در خاورمیانه و قفقاز به‌شدت موردنیاز است. در تاریخ سه‌قرن اخیر، به دلیل انسداد جاده ابریشم و ناامنی تردد از آناتولی توسط حکام عثمانی، گیلان به معبر ارتباطی ایرانیان با غرب موخر و عصر روشنگری و مدرنیته تبدیل شد و به‌جز بازرگانان و طالبان علوم جدید از غرب، شاهان قاجار هم برای سفرهای خود بندر انزلی در گیلان را برگزیدند و محمدرضا پهلوی نیز پس از تحصیل در سوئیس از همین طریق وارد کشور شد.
در نتیجه این عقبه ارتباطی که سه‌مبنای تجاری، آموختن آموزه‌های جدید مغرب‌زمین و حضور پادشاهان است، یکی از ابعاد هویتی مهم مردم این سامان، یعنی دروازه اروپا دانستن برساخته شده است. در سومین بعد هویت ایرانی نیز گیلان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است؛ چراکه در برابر حمله اعراب و مغولان مقاومت کرده و خود اسلام شیعی را در قرن سوم پذیرفته است و پسران بویه ماهی‌گیر، نخستین حکومت شیعی و مراسم عزاداری حسینی(ع) را در دارالخلافه بغداد برگزار کردند. فارغ از مولفه‌های تاریخی، فرهنگی، تمدنی و هویتی، زمانی که از گیلان صحبت می‌کنیم، باید توجه کنیم که گیلان از مراکز ثقل صنعت گردشگری با تمام زیرشاخه‌های آن بوده و در عین حال با دارا بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقلی دریایی، جاده‌ای و هوایی، نقشی محوری در اطلس ترانزیتی ایرانیان دارد.
وجود دو بندر بزرگ انزلی و کاسپین، مرز زمینی استراتژیک آستارا، فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت و متصل بودن منطقه آزاد آن به خطوط ریلی سراسری داخلی، زمانی که با قرار داشتن در مسیر کریدور شمال-جنوب، تراسیکا و گذرگاه فرعی طرح «یک کمربند، یک جاده» چین در یک بستر تحلیلی قرار می‌گیرد، ما را به این واقعیت رهنمون می‌سازد که با تکیه بر سابقه روابط تجاری و قرابت‌های فرهنگی با کشورهای همسایه در حوزه دریای کاسپین، گیلان می‌تواند و باید در معادلات و برنامه‌‌‌های راهبردی کشور جهت بهره‌‌‌برداری از فرصت ایجاد و توسعه مراودات تجاری مابین کشورهای روسیه و هند در قالب کریدور شمال-جنوب، چین و غرب آسیا در چارچوب گذرگاه چین با غرب و در نهایت اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با شیخ‌نشینان جنوبی خلیج‌فارس با ایجاد راهگذر ترانزیتی مابین این کشورها از نقش محوری برخوردار باشد.
در نتیجه نخستین دستورکار استاندار گیلان بهره‌برداری حداکثری از مزیت‌‌‌های رقابتی استان در حوزه ترانزیتی برای تضمین امنیت اقتصاد ملی و گره زدن منافع حمل‌ونقلی غول‌های اقتصادی قرن بیست‌ویکم آسیا در سطح جهانی به موقعیت ژئوپلیتیک و‌‌‌ ژئواکونومیک گیلان‌زمین است؛ راهبردی که در قالب اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، اقتصاد مقاومتی و... با هم‌افزایی وزارتخانه‌‌‌های راه و شهرسازی، اقتصاد، جهاد کشاورزی و توانمندی بخش خصوصی قابل احصا است. از سویی استاندار گیلان با دارا بودن منطقه آزاد انزلی که طی بیش از دو دهه فعالیت به پختگی لازم در بهره‌گیری از مزایا و معافیت‌های خود برای سرمایه‌گذاران خارجی و ایفای نقش در مناسبات تجاری و کریدوری کشورمان نائل آمده است، می‌تواند و باید در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، حضور ایران در سازمان‌های منطقه‌ای همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شانگهای و اکو‌‌‌، به همراه کریدورهای بین‌المللی، جایگاه مناسب‌تری برای خود و شهروندان گیلان‌زمین ایجاد کند.
گزافه نیست که ظرف 70سال نظام برنامه‌‌‌ریزی، جایگاه گیلان در نیمه‌‌‌ پایین 31 استان است! به‌رغم نیروی انسانی باکیفیت و تعالی‌جو، از نظر ضریب اشتغال در میان استان‌های رده‌پایین است! با تاکید بر موقعیت متمایز در حوزه‌های کشاورزی، شیلاتی و دامپروری که با وجود منطقه آزاد انزلی و نزدیکی شهرها به بنادر و‌‌‌ مرزهای گمرکی استان، به عنوان یک مزیت رقابتی جهت کاهش هزینه حمل‌ونقل، به همراه مولفه‌های قدرتمند در زیرشاخه‌های متنوع صنعت گردشگری (اکوتوریسم، توریسم ورزشی، مذهبی، تجاری، علمی و نمایشگاهی-جشنواره‌ای) و موقعیت مخصوص در زمینه‌های تجاری، مع‌الاسف مردم گیلان با محرومیت نسبی دست به گریبانند و این استان در جایگاه بالای جدول فرار نخبگان و نیروی کار ماهر قرار دارد که یک فاجعه در الگوسازی برای نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود.
یکی از مشکلات مهم مدیریتی گیلانیان، غلبه نگاه فاتحانه به جایگاه استانداری با شاخص قرابت جغرافیایی بوده که با تقسیم پست‌های مدیریتی و جذب نیروی انسانی میان یک منطقه از استان، در مسیر تبدیل تفاوت‌ها به تعارض منافع حرکت کرده است. در نتیجه گیلان را استانداری باید که همت خود را مصروف بهره‌گیری از همه نیروهای متخصص و متعهد به همدلی و منافع ملی کند. گیلان شایسته استانداری است که منطقه آزاد انزلی را رقیب خود قلمداد نکرده و آن را موتور محرک و عامل پیشران در طی کردن شاخص‌های توسعه‌ای بداند؛ چراکه توسعه، هدف و مقصد نیست.
توسعه فرآیند و روندی مستمر با بهره‌‌‌گیری از چشم‌انداز و‌‌‌ نقشه راهی است که به تحقق آن در قالب قانون متعهد باشیم و متعهد بمانیم. بر این اساس استاندار گیلان باید به ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش‌گفته اشراف کامل داشته باشد، از سابقه استانداری بهره‌مند بوده و از صبغه بندری و توانمندی مدیریتی بهره‌برداری از مزایای رقابتی ترانزیتی، فهم سازوکارهای تجاری‌سازی صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزی و شیلات، به همراه مزیت نسبی در حوزه‌‌‌های گردشگری و استفاده از منطقه آزاد انزلی، برخوردار باشد.
دکتر مجید صیادنورد/ پژوهشگر حکمرانی و دکترای اندیشه سیاسی
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/779352/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدور فرمان آماده باش؛ 9 نقطه تهران تعطیل شد

درخواست اعدام مسببان حادثه طبس با گیوتین!

دستور فوری بایدن به پنتاگون درباره خاورمیانه

دیابت نوع 1 در چین درمان شد

«دنباله‌دار قرن» ماه آینده از کنار زمین می‌گذرد

کاشت اولین تراشه مغزی مبتنی بر گرافن در سر یک بیمار مبتلا به سرطان

موشک چین 8 ماهواره را به مدار فرستاد

ایران یکی از تیم‌های قدرتمند کبدی جهان است

آسمانی شدن پدر شهید جاوید الاثر در کلاچای

اورسجی: هدف ما المپیکی شدن کبدی است

بهره‌برداری از 10 پروژه گردشگری در گیلان

بزرگترین پالایشگاه برنج در شرق گیلان راه اندازی می شود

غرقاب شدن پل آبنمای منطقه رودبار چیره فومن / راه دسترسی 4 روستا مسدود شد

طغیان رودخانه و مسدود شدن راه دسترسی 4 روستا در فومن

صبح بارانی رودسر گیلان

کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در اولویت دستگاه قضایی آستارا قرار دارد

طغیان رودخانه در فومن /راه دسترسی 4 روستا مسدود شد

20 فروند بالگرد دید در شب به ظرفیت هلال احمر افزوده می‌شود

طلا در کانال 4 میلیون تومان سنگر گرفت/گزارش قدس از علت افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر

خانه تاریخی «دادخواه» در انتظار سرنوشت بهتر

گیلان سرزمین راز و رمزها است/ دستاورد مهم جهانی شدن ماسوله

طلا در کانال 4 میلیون تومان سنگر گرفت/گزارش قدس از قرار گرفتن طلا در خط مقدم تقاضا برای سرمایه گذاری

10 پروژه گردشگری گیلان با 4.5 همت سرمایه‌گذاری بهره‌برداری شد

آیین اختتامیه دومین جشنواره منطقه ای کتابخوانی " هلال درخشان " در رشت برگزار شد

ماجرای توهین به مردم گیلان در مجازی چه بود؟/فرد توهین کننده به مردم گیلان اهل کدام استان بود؟

اعلام انزجار دانش آموزان گیلانی از جنایت‌های اسراییل در غزه و لبنان

آغاز رالی خانوادگی از خزر تا خلیج فارس

کدام کشورها بمب سنگرشکن دارند؟ | 2 ویژگی اساسی این نوع بمب | قوی‌ترین بمب سنگر شکن کدام است؟

بزرگ‌ترین پالایشگاه برنج با سرمایه‌گذاری 250 میلیاردی تاسیس می‌شود

سال گذشته سهم گیلان در صادرات کیوی 218 هزار تن بود

بارش 113 میلی‌متری باران در پنج‌خاله رودبار

ثبت جهانی ماسوله صنعت گردشگری گیلان را رونق می بخشد

10 پروژه گردشگری گیلان توسط وزیر میراث به بهره‌برداری رسید

استاندار گیلان باید استانداری برای تمام فصول باشد

افزایش 170 درصدی ورود گردشگران به گیلان

این روزها به هرچه گذشتم کبود بود

سخنان دلنشین سوگل مشایخی

خانه هوشنگ مرادی کرمانی «خانه‌قصه» می‌شود

ریزش کوه این محور شمالی را مسدود کرد

احتمال شهادت یکی از فرماندهان سپاه در حمله اسرائیل

درخواست فوری ایران از سران کشورهای اسلامی

نتانیاهو، لبنان را به حملات بیشتر تهدید کرد

بلینکن: لحظات کنونی، برای تمام جهان بحرانی است

انگلیس: در آستانه یک جنگ منطقه ای بزرگ هستیم

حمله دوباره اسرائیل به جنوب و شرق لبنان

آغاز تزریق واکسن آنفلوانزا به ایثارگران آذربایجان‌شرقی

تا آخرین لحظه هم‌سنگر و هم‌رزم حزب‌الله خواهیم بود

توهین به گیلانی‌ها در اینستاگرام؛ متهم اهل کدام استان بود؟

توهین عجیب به گیلانی‌ها در اینستاگرام

رییس ایرانی فدراسیون کبدی دانمارک: 45 سال بود به انزلی نیامده بودم؛ در اروپا برای رشته‌های غیرالمپیکی هزینه نمی‌شود