نسیم گیلان

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران:

نمی‌توان مردم را 3 سال منتظر اتوبوس‌های داخلی نگه داشت/ کیفیت تولید اتوبوس‌ در ایران خودرو دیزل مطلوب نیست شهرداری تهران

نمی‌توان مردم را 3 سال منتظر اتوبوس‌های داخلی نگه داشت/ کیفیت تولید اتوبوس‌ در ایران خودرو دیزل مطلوب نیست
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: ما قراردادهای شفافی با تولیدکنندگان داخلی بستیم اما در کنار حمایت از تولید داخلی نمی‌توانیم به نیاز مردم بی‌توجه باشیم.

به گزارش خبرنگار شهر ، مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با حضور در برنامه مناظره «بالاتر» شبکه خبر در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو دیزل با محوریت تحویل اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، با بیان اینکه موضوعی اخیراً در رسانه ها در خصوص واردات اتوبوس مطرح شده است، اظهار کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی با تولیدکنندگان قرارداد بستیم.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد خرید دو هزار و 500 دستگاه با تولیدکنندگان داخلی و دو هزار و 500 دستگاه با چینی‌ها، یادآور شد: اولویت اول ما تولیدکنندگان داخلی هستند؛ بیش از 10 سال است که خرید خاصی در این حوزه انجام نگرفته است.
علیزاده افزود: در حال حاضر و در تیرماه سال جاری قرارداد سه هزار و 40 دستگاه بسته شد که 509 دستگاه به دلیل عدم توانمندی بخش خصوصی فسخ شد و تا امروز هیچ اتوبوسی به ما داده نشده است.
مردم ما نمی‌توانند 3 سال صبر کنند تا اتوبوس‌های داخلی وارد ناوگان شود
وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه پرداخت‌ها انجام شده است، مردم ما نمی‌توانند 3 سال صبر کنند تا اتوبوس‌های داخلی در سه سال آینده وارد ناوگان شود. علت قرارداد شهردار تهران با چینی‌ها این بود که طبق مفاد این قرارداد بعد از 6 ماه 2 الی 3 هزار دستگاه وارد ناوگان می‌شود که اتفاق بزرگی است. ما قراردادهای شفافی با تولیدکنندگان داخلی بستیم اما در کنار آن نمی‌توانیم به نیاز مردم بی توجه باشیم.
علیزاده با بیان اینکه هزار و 700 اتوبوس فعال در تهران در بدو مدیریت ششم شهری وجود داشت، خاطرنشان کرد: امروز سه هزار و 200 دستگاه اتوبوس شاغل جاری داریم. به جای اینکه مردم 30 دقیقه در ایستگاه‌ها منتظر بمانند نیاز به یک اقدام جهادی داریم تا ناوگان جانی دوباره بگیرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه در سطح کشور هزار و 300 شهرداری وجود دارد، یادآور شد: آن شهرها هم ناوگان اتوبوسرانی و نیاز به اتوبوس دارند و شرکت ایران‌خودرو دیزل می خواهد تمام این موارد را پوشش دهد.
تولید هزار دستگاه اتوبوس در ایران خودرو دیزل کفاف نیاز تهران را نمی‌دهد
وی افزود: کلانشهر تهران حداقل 9 هزار دستگاه می‌خواهد و تولید هزار دستگاه تولیدی این شرکت کفاف ما را نمی دهد. بیش از 10 سال است که خط تولید شرکت های داخلی خوابیده است. تمام هم و غم مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی است؛ به طوریکه شورای شهر تهران برای سال جاری و آینده بیش از 50 درصد بودجه را به مجموعه حمل و نقل اختصاص داده است.
علیزاده با بیان اینکه ما خودمان و مردم را نباید معطل تولید داخل کنیم، تصریح کرد: بنده طی بازدید از خطوط 45 دقیقه در ایستگاه ایستادم. این به دلیل ضعف و عدم نوسازی ناوگان ماست. باید به هر طریقی که شده اتوبوس وارد ناوگان شود تا شکاف 10 ساله را بپوشانیم. تولید داخل نمی تواند این مسائل را حل کند.
وی با اعلام اینکه در دوره سه ساله اخیر 659 دستگاه از ایران‌خودرو اتوبوس گرفتیم، یادآور شد: این تعداد اتوبوس مشکلی از مشکلات ما را کم نکرد.
بانک‌های کشور هم تولیدکنندگان را حمایت نمی‌کنند، چراکه ‌می‌دانند این شرکت‌ها ظرفیت تولید را ندارند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تأکید کرد: شهردار تهران به محض تحویل مدیریت شهری قرارداد 175 دستگاه اتوبوس را با ایران‌خودرو منعقد کرد که 170 اتوبوس تحویل داده شد و مدل مالی آن نقد و غیر نقد بود. 500 میلیارد نقدی پرداخت شد و الباقی به صورت ملک تحویل کارگزار شد.
وی با اعلام اینکه ما شرکت عقاب، اسنا، مپنا و پارسیان موتور را برای عقد قرارداد فرا خواندیم، یادآور شد: مدل مالی ما برای این قراردادها به صورت 25 درصد نقد، 25 درصد غیر نقد و 50 درصد تسهیلات بود. این موضوع را با ایران‌خودرو نیز مطرح کردیم که گفتند ما فقط نقد کار می کنیم.
علیزاده همچنین تصریح کرد: ما اول دستمان را به سمت تولید داخل دراز کردیم؛ نکته اصلی این است که بانک‌های کشور هم تولیدکنندگان را حمایت نمی‌کنند، چراکه ‌می‌دانند این شرکت‌ها ظرفیت تولید را ندارند.
علیزاده با بیان اینکه مدل قرارداد خارجی ابتکار شهردار تهران است، تصریح کرد: ما در این مدل 20 درصد نقد و 80 درصد به صورت فاینانس پرداخت می‌کنیم. تمام مجموعه شهرداری پای کار آمده تا بتواند این نقدینگی را برای ورود اتوبوس هزینه کند.
وی ادامه داد: غیر ممکن است این مدل که برای چینی‌ها تعریف شده، برای تولیدکنندگان داخلی جوابگو باشد. اگر امسال این قرارداد را نمی‌بستیم این عدد بیشتر می‌شد؛ کمااینکه اواخر سال 1400 تعداد 40 دستگاه از شرکت عقاب گرفتیم که هر کدام 5 میلیارد تومان ارزش مالی داشت.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه چینی‌ها وعده دادند تا شهریورماه این عدد را محقق کنند، خاطرنشان کرد: تعداد اتوبوس‌های این قرارداد دو هزار و 500 دستگاه تا شهریور سال آینده است و 80 درصد فاینانس آن سود زیر 5 درصد دارد و طی چند سال آینده پرداخت خواهد شد.
کیفیت تولید در ایران خودرو دیزل نامطلوب است
علیزاده با بیان اینکه در دو شرکتی که اتوبوس به ما می‌دهند کیفیت ها خیلی متفاوت است، یادآور شد: در کیفیت خودرو مردم برای ما اهمیت دارند. بارها مقام معظم رهبری فرمودند در حوزه صنعت خودرو تولید خوب نیست. این نارضایتی مردم به حق است. در حال حاضر کیفیت اتوبوس هم همین است و کیفیت تولید در ایران خودرو دیزل نامطلوب است.
وی ادامه داد: 50 درصد اتوبوس هایی که در این دوره از ایران‌خودرو تحویل گرفتیم خوابیده است. بارها هم مکاتبات متعددی با نهادهای مختلف داشتیم ولی پاسخی نگرفتیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تأکید کرد: ما در خصوص 44 مورد اصلاحی در اتوبوس‌های ایران‌خودرو نامه ارسال کردیم؛ از جمله شیشه‌های جلو و عقب اتوبوس که می‌شکند.
ورود دادستانی به مسئله نقص در مینی‌بوس‌های ایران‌خودرو
وی افزود: ما نزدیک به 130 مینی‌بوس گرفتیم که تمام این دستگاه‌ها را جمع‌آوری کردیم. دادستان نیز به این مسئله ورود و ایران‌خودرو را مکلف کرد تا این مسائل را حل کند. 22 مورد اصلاحی هم مربوط به مینی بوس‌هاست و تلاش ما این است تا مردم ما با خیال راحت رفت و آمد داشته باشند.
علیزاده با بیان اینکه از جهت بی‌کیفیت بودن اتوبوس‌ها در سال جاری جلسات متعددی با ایران‌خودرو داشتیم و در نهایت دست به دامن دستگاه قوا شدیم، گفت: یک سری موارد به خط تولید برمی‌گردد؛ این 44 مورد اقدامات اصلاحی در اسنا و عقاب وجود ندارد و باید توسط ایران‌خودرو دیزل مورد توجه قرار بگیرد. در تولید داخل مباحث فنی و قیمتی با چین متفاوت است. قیمت اتوبوس داخلی بین 25 تا 40 درصد قیمت از قیمت اتوبوس چینی بالاتر است.
وی اعلام کرد: در قرارداد دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس با چینی‌ها قیمت هر دستگاه 220 هزار یورو اما در قرارداد با ایران‌خودرو دیزل 290 هزار یورو است.
علیزاده با اعلام اینکه ما اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل را بررسی کردیم و مشخص شد که پیمایش آن از خودروی چینی کمتر است، یادآور شد: عمده موضوع اتوبوس برقی باتری و پیمایش است که برای ایران‌خودرو هر باتری بیشتر از 170 کیلومتر پیمایش ندارد. ما چطور باید خودرویی با کیفیت کمتر با قیمت بالاتر خریداری کنیم؟ همین امروز به شهرداری کرج مراجعه کنید؛ 40 دستگاه اتوبوس تحویل داده شده به آنها را تست کنید تا کیفیت را بسنجید.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه تست‌ اتوبوس‌های برقی در خطوط یک و 4 اتوبوس تندرو انجام و مشاهده شد که اتوبوس‌های برقی ایران‌خودرو بیش از 170 کیلومتر را طی نکرده ‌اند، گفت: نکته دیگر اینکه ما با مپنا قرارداد اتوبوس برقی داریم؛ مپنا ماهیانه 10 اتوبوس می‌خواهد به ما تحویل دهد؛ بنابراین موضوع فنی قیمت و زمان بندی برای ما اهمیت ویژه دارد. ما حسن نیت خود را ثابت کردیم.
وی با اعلام اینکه قرارداد سه هزار و 40 دستگاه اتوبوس داخلی را بستیم که به دو هزار و 500 دستگاه رسید، اظهار کرد: برای این تعداد باید 7 سال صبر کنیم. اگر ظرفیت تولید داخلی مکفی بود وزیر صمت به سمت برقی‌سازی خارجی نمی‌رفتند.
علیزاده با اعلام اینکه مشخصات فنی مد نظر ما برای خرید اتوبوس بر مبنای مصوبات شورای عالی ترافیک است، تأکید کرد: در سایت ایران‌خودرو دیزل وزن اتوبوس های 12 متری کنونی یک تا دو تن از مدل چینی بیشتر است و این خود باعث پیمایش کمتر می‌شود. در کاتالوگ ایران‌خودرو دیزل این اعداد ذکر شده است.
اساساً تولید کنندگان داخلی ما تولیدکننده نیستند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران همچنین تصریح کرد: ما هر نکته ای بگوییم برای مردم اتوبوس نمی‌شود. اینکه بگوییم از مدل‌های اروپایی بهتر هستیم ملاک نیست. اساساً تولید کنندگان داخلی ما تولیدکننده نیستند بلکه مونتاژ می‌کنند؛ تولید با مونتاژ متفاوت است.
وی در پایان یادآور شد: ما در خصوص ملک هیچ مشکلی با ایران‌خودرو دیزل نداریم؛ آراء دستگاه قضا مبنی بر رد دادخواست ایران‌خودرو دیزل مشخص است. مردم بدانند فرق بین مدیریت انقلابی با مدیریت ادعایی این است که مدیریت شهری کنونی تلاش می‌کند تا پایان دوره ناوگان اتوبوسرانی را با ورود پنج هزار دستگاه توسعه بدهد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/741371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آویشن، زنجبیل و نقره به کمک زخم‌های دیابتی می‌آیند

برخاستن بالگرد تنها با فشردن یک دکمه ممکن شد

«دید در شب» چطور کار می‌کند؟

نخستین قطار متروی فیبرکربنی جهان حرکت کرد

اشتباه بیل گیتس سرنوشت مایکروسافت را عوض کرد

فعالیت بدنی و سبک زندگی تاثیری متفاوت بر قند خون افراد دارد

تبدیل زباله‌های هسته‌ای به ماده‌ای ارزشمند و کمیاب

ویدیویی واقعی از تعمیرِ تلسکوپ هابل

جلسه هم افزائی مدیر کل بنیاد سمنان با سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در مورد مسائل و مشکلات حوزه ایثارگری

جزئیات سانحه هواپیمای آموزشی فراجا در رشت

پل جدید سفیدرود- منجیل به زودی به بهره برداری می‌ رسد

سقوط هواپیمای آموزشی فراجا در پی نقص فنی

وضعیت تالاب انزلی وخیم‌تر شد

صدور سند 2 ورزشگاه عضدی رشت و قایقران انزلی پس از 80 سال

ویدیوی دیده نشده از سانحه هواپیمای فراجا در کوچصفهان

سهم 20 درصدی رودسر در تولید چای خشک ایرانی

سقوط هواپیمای آموزشی فراجا در رشت و شهادت سرنشینان

قاتل جسد بی‌هویت حاشیه آزادراه قزوین - رشت دستگیر شد

دولت در تلاش برای بهبود وضعیت تالاب بین‌المللی بندرانزلی است

با اجرای تعهد سازمان خصوصی سازی، تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت تکمیل می شود

سقوط هواپیمای آموزشی در رشت

لزوم صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی با آگاه‌سازی نسل جوان

پیش بینی آب و هوا و هواشناسی گیلان فردا | وضعیت آب و هوا گیلان فردا 27 دی ماه 1403

◄ تخلفات آشکار در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان با حکم دیوان عدالت اداری محرز شد

گیلان تامین کننده 60 درصد کولر گازی کشور است

مناسب سازی بخشی از پارک 450 هکتاری لاکان برای جانبازان

امضای قرارداد احداث پارک‌های جدید در رشت

نوسازی کارخانه‌های شالیکوبی 20 درصد تولید برنج را افزایش می‌دهد

با توجه ویژه وزارت صمت، احیای واحد های تولیدی بزرگ گیلان امکان پذیر است

سقوط هواپیما در رشت + عکس

سقوط یک هواپیمای متعلق به نیروی انتظامی در رشت

آب شهرستان خمام قطع شد!

53 درصد فوتی‌های سوانح رانندگی شهری گیلان عابران پیاده هستند

دو خط کتاب/ خانه‌ی تو آنجایی نیست که در آن متولد می‌شوی

نویسنده معروف، اتهامات اخلاقی را رد کرد

عرضه یک‌کتاب «خیلی محرمانه» در بازار نشر؛ از روزهای تاریک ترور تا زندگی با ضدانقلاب

رباعی زیبایی از رودکی

خودنمایی یک جرم بسیار درخشان کنار ماه

«رصدخانه ورا روبین» اولین عکس خود را گرفت

مارک زاکربرگ 5 درصد دیگر از کارمندان «متا» را اخراج می‌کند

«چت‌جی‌پی‌تی» اکنون می‌تواند کارهایتان را یادآوری کند

اولین موتور توربین هیدروژن مایع جهان با موفقیت آزمایش شد

دستیابی آمریکا به اولین سیگنال اینترنت کوانتومی بدون اختلال

صرفه‌جویی در مصرف برق به کمک راهکارهای باستانی

آغاز پروژه انتقال یک خانه کوچک به کره ماه

نشاط‌ آوری را به‌ صورت جمعی و مشارکتی ایجاد کنیم/ ورزش‌ های باستانی سلامت را تامین و تضمین می‌کند

اختصاص 220 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌ تمام کشور

سقوط هواپیمای آموزشی فراجا در رشت +آمار فوتی‌ها

سقوط مرگبار هواپیمای پلیس در رشت ! / سرنشینانش شهید شدند !

سقوط هواپیمای آموزشی فراجا در رشت/ سه سرنشین کشته شدند