نسیم گیلان

آخرين مطالب

◄ پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر اجتماعي

◄ پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - تین نیوز |
استان گیلان در حاشیه جنوب شرقی دریای خزر، به عنوان یکی از مناطق سرسبز ایران و از غنی ترین منابع طبیعی ایران شناخته می شود. این استان ساحلی و پرباران از سرمایه های ارزشمند متعددی همچون جنگل، رودخانه، کوهستان، آبشار، غار، تالاب و دریاچه برخوردار است و یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری و طبیعت گردی ایران به شمار می رود و جولانگاه اسب های وحشی، گله گاومیش ها و چراگاه گله گاو ها و گوسفندان و پرندگان مهاجر است.
به گزارش تین نیوز، پارک ملی بوجاق در محدوده یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران، منطقه آزاد انزلی قرار دارد و از مناطق محافظت شده کشور در استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه می باشد.
این پارک از شمال به دریای خزر، از جنوب به روستای حسن کیاده و شهر کیاشهر، از غرب به شهر زیباکنار و رودخانه اوشمک و از شرق به ایستگاه رادیویی روستای امیرکیاسر می رسد.
فاصله پارک ملی بوجاق از شهرهای رشت و انزلی حدود 50 کیلومتر و از کیاشهر چهار کیلومتر است. این پارک ملی، دلتای سفیدرود (جایی که رودخانه به دریا می ریزد) را دربرگرفته است. سفیدرود بزرگ ترین روخانه شمال کشور محسوب می شود.

نسیم گیلان

به گزارش تین نیوز، این منطقه نخستین پارک ملی خشکی دریایی ثبت شده در ایران محسوب می شود و 3260 هکتار وسعت دارد. از این مقدار حدود 1600 هکتار آن محوطه دریایی، حدود 160 هکتار محوطه تالابی و بقیه آن محوطه خشکی شامل زمین های ساحلی، جلگه ای و علفزار است.
گذر رودخانه از میان پارک، آن را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. در بخش شرقی درختان به صورت پراکنده روییده اند و فضای مناسب و به نسبت خنک تری (به ویژه در فصل تابستان) دارد. بخش غربی رودخانه سفید رود در پارک ملی بوجاق پوشیده از دشت های فراخ و گستره است و گله پستانداران وحشی به صورت آزاد در آن زندگی و چرا می کنند.

نسیم گیلان

جاذبه های گردشگری پارک ملی بوجاق پارک ملی بوجاق با طبیعت زیبا و دیدنی خود دارای جاذبه های گردشگری متعددی است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:
پرنده نگری یکی از اصلی ترین دلایل شهرت پارک ملی بوجاق، پرنده نگری است. بهترین زمان برای دیدن پرندگان مهاجر در این منطقه، فصل پاییز و زمستان است که بیش از 200 گونه پرنده مهاجر به اینجا می آیند. در فصول بهار و تابستان نیز می توانید از سرسبزی و زیبایی های طبیعی منطقه لذت ببرید.
قایق سواری یکی دیگر از فعالیت های جذاب در این پارک، قایق سواری در تالاب ها و رودخانه ها است. قایق سواری در تالاب بوجاق و رسیدن به دریای خزر تجربه ای بی نظیر و فراموش نشدنی را به شما هدیه می دهد.
پل چوبی و نیزارها با عبور از پل چوبی که در این پارک قرار دارد، می توانید از زیبایی های نیزارها و تالاب ها لذت ببرید. این پل چوبی یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین بخش های پارک است که هر ساله هزاران گردشگر را به خود جذب می کند.

نسیم گیلان

راه های دسترسی به پارک ملی بوجاق در این بخش از راهنما به بررسی راه های دسترسی به پارک ملی بوجاق می پردازیم.
مسیرهای جاده ای برای دسترسی به پارک ملی بوجاق، می توانید از طریق جاده های اصلی استان گیلان به شهرستان آستانه اشرفیه و سپس به بندر کیاشهر سفر کنید. این منطقه از نظر جاده ای به خوبی ارتباط دارد و دسترسی به آن آسان است.
حمل و نقل عمومی برای دسترسی به پارک ملی بوجاق از طریق حمل و نقل عمومی، می توانید از اتوبوس ها و تاکسی هایی که به مقصد بندر کیاشهر حرکت می کنند، استفاده کنید. همچنین، قطارهایی که به مقصد رشت حرکت می کنند نیز گزینه ای مناسب برای سفر به این منطقه هستند. از رشت می توانید با استفاده از تاکسی یا اتوبوس های محلی به بندر کیاشهر و از آنجا به پارک ملی بوجاق بروید.

نسیم گیلان

امکانات رفاهی و خدمات گردشگری امکانات رفاهی و خدمات گردشگری قابل دسترسی در پارک ملی بوجاق عبارت اند از:
اقامت در نزدیکی پارک ملی بوجاق، هتل ها، مهمان سراها و اقامتگاه های بوم گردی متعددی وجود دارد که امکانات مناسبی برای اقامت گردشگران فراهم می کنند. از جمله این اقامتگاه ها می توان به هتل های موجود در بندر کیاشهر و شهرهای اطراف اشاره کرد. همچنین، اقامتگاه های بوم گردی که تجربه ای نزدیک تر به طبیعت را برای شما فراهم می کنند، گزینه ای عالی برای اقامت هستند.
رستوران ها و کافه ها در نزدیکی پارک ملی بوجاق، رستوران ها و کافه های متعددی وجود دارند که انواع غذاهای محلی و دریایی را ارائه می دهند. این رستوران ها با استفاده از مواد اولیه تازه و محلی، غذاهایی با طعم و مزه بی نظیر را برای شما به ارمغان می آورند.

نسیم گیلان

نکات و توصیه ها برای بازدید برای یک بازدید موفق ازاین پارک ، بهتر است سفر خود را به خوبی برنامه ریزی کنید. انتخاب زمان مناسب برای بازدید، رزرو اقامتگاه ها و آشنایی با مسیرهای دسترسی از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
برای تجربه بازدید موفق از پارک ملی بوجاق، مهم است که به موارد زیر توجه داشته باشید:
بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی بوجاق، فصل های پاییز و زمستان برای دیدن پرندگان مهاجر و فصل های بهار و تابستان برای لذت بردن از طبیعت سرسبز منطقه است. برای بازدید از این پارک و تماشای حیوانات و پرندگان بهتر است دوربین دوچشمی یا دوربین عکاسی همراه داشته باشید تا بتوانید از پرندگان و مناظر زیبا عکس بگیرید و هرگز به پرندگان و حیوانات نزدیک آن ها نشوید. همچنین، لباس های مناسب برای پیاده روی و کفش های راحت به همراه داشته باشید. در هنگام بازدید از پارک، به محیط زیست احترام بگذارید و از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید. از گل آلود کردن رودخانه و تالاب بپرهیزید. کیسه زباله به همراه داشته باشید و چنانچه زباله ای در طبیعت بود، آن را جمع کنید. از نزدیک شدن به حیوانات و پرندگان خودداری کرده و سعی کنید آن ها را از فاصله ای مناسب مشاهده کنید. لگدمال کردن رستنی ها و چیدن گل های وحشی، طبیعت زیبای پارک ملی بوجاق را به نابودی می کشاند. هرگونه آلودگی صوتی و نوری، حس امنیت زیستگاهی حیوانات ساکن پارک ملی از بین می برد و روند عادی زندگی آن ها به مخاطره می اندازد. فضای پارک های ملی بسیار بکر است و خبری از امکانات گردشگری و رفاهی در آن ها نیست. امکان شب مانی در پارک ملی بوجاق و ساحل آن وجود دارد. گردشگران می توانند با رعایت نکات ایمنی، در بخش های امن پارک چادر بزنند. در صورت نیاز به روشن کردن آتش، هرگز شاخه های درختان را قطع نکنید و به بوته های پارک آسیب نزنید. برای این کار هیزم همراه خود داشته باشید؛ یا از شاخه های ریخته شده روی زمین استفاده کنید. با ایجاد سطحی بالاتر از زمین از به جا ماندن اثر آتش جلوگیری کنید. حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوید. برای پرنده نگری و تماشای حیوانات وحشی لازم است که لباس نزدیک به رنگ طبیعت (رنگ سبز، خاکی، کرم و خاکستری) بپوشید. این کار سبب استتار می شود و درصد موفقیت را بالا می برد. همراه داشتن چکمه در برنامه های پرنده نگری ضروری است. برای ورود به برخی قسمت های پارک ملی بوجاق به کسب مجوز از اداره محیط زیست کیاشهر نیاز است. تمام پارک ملی بوجاق با عنوان تالاب کیاشهر در لیست تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. تالاب بوجاق علاوه بر میزبانى گونه هاى مختلف پرنده، زیستگاه بیش از 50 گونه ماهى و آبزیان بومى و مهاجر و از معدود زیستگاه هاى فک خزری است. 
سایز ویدئو: 6.42M | مدت زمان: 00:00:24 | دانلود ویدئو

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/782461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برف روبی محور اردبیل آستارا توسط راهداران + فیلم

درخشش شرکت فرآوری و ساخت گیلان به عنوان صادر کننده نمونه ملی

پاییز به گیلان رسید؛ نارنگی‌ها را بچینید

آماده‌باش مدیریت بحران گیلان/ کلیه محورهای مواصلاتی باز و تردد در جریان است

تاثیر آلودگی ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی جهان بر افزایش مرگ‌ومیرها

دیده شدن نشانه‌ حیات در مریخ

تحقیقات علمی درباره شخصیت عطرها

نیم قرن پیش انسان به ماه رفت / چرا باید حرف ناسا را باور کنیم؟

پایتخت نشینان آماده بارش برف و کولاک/ تاریخ آماده باش

محموله هشت میلیارد ریالی لباس قاچاق در توقیف مرزداران آستارا

رفع تصرف بیش از 4 هزار مترمربع اراضی ملی در گیلان

انزجار عمومی از کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع و غیرنظامی غزه

◄ پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر

توقیف 5 هزار و 804 ثوب البسه قاچاق توسط مرزداران آستارایی

فیلم/ گیلان سفید پوش شد

اهتمام برای رفع مشکلات ساخت سد پلرود رحیم آباد

جاده نامناسب روستایی در شفت

بانوی رودسری بیش از 2 میلیارد ریال طلا اهدا کرد

برف پاییزی در ارتفاعات گیلان

برف پاییزی این استان، جاده را سفیدپوش کرد/ مسافران با احتیاط برانند

قطار نمایشگاه فولاد، در جزیره کیش به راه افتاد

کتاب بچه‌ها بهنام به چاپ چهارم رسید

جگرسوزترین شعر استاد شهریار برای خان ننه

بخشی از کتاب/ هفت عادت مردمان مؤثر

پانسمان سریع زخم‌های باز شکمی در اتاق عمل با کیت‌های دانش‌بنیان

پیگیری روند توسعه ماهواره «پژوهش 2» و طرح‌های اکتشافات فضایی در ماه

شهاب‌سنگی 4 برابر اورست حیات را روی زمین تقویت کرد

127 تیم در ماموریت غیر ممکن و جنگ ربات‌ها رقابت می‌کنند

عملکرد خیره‌کننده هوش مصنوعی ادوبی

بومی‌سازی الکترود سنجش اسیدیته با یک دهم قیمت نمونه مشابه خارجی

جنگ 34 غول رباتی جنگجو در رقابت‌های المپیکی

دیدار عمومی مدیرکل بنیاد مازندران با جامعه ایثارگری

دیدار نماینده ولی فقیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با آیت الله علم‌الهدی

بارش 158 میلیمتر باران در آبکنار انزلی

نمایی از طغیان رودخانه شمرود بر اثر بارش باران در سیاهکل

سعادت مندی در گرو آشنایی با سبک زندگی مهدوی است

افزایش 19 درصدی صادرات کالا از مرز‌های گیلان

هشدار به کشاورزان گیلان در پی بارش‌های اخیر

آبگرفتگی معابر بر اثر بارش باران در آستارا

طغیان رودخانه پلرود در بخش کلاچای رودسر

بارش شدید باران و آبگرفتگی برخی معابر در صومعه سرا

صدرنشین در گیلان، جدال حساس در کرمانشاه

پیش بینی وضعیت آب و هوا گیلان فردا چهارشنبه 2 آبان ماه 1403 + هواشناسی گیلان فردا

مدارس گیلان فردا چهارشنبه 2 آبان ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس گیلان چهارشنبه 2 آبان 1403

تولید صابون غیربهداشتی در کارگاهی در رشت متوقف شد

پوستر رویداد «صاحبدلان» رونمایی شد

گیلان سفیدپوش شد؛ نخستین برف پاییزی در ارتفاعات (عکس)

برف پاییزی گیلان را سفیدپوش کرد؛ توصیه‌های پلیس برای رانندگی ایمن

بارش برف در ارتفاعات گیلان (تصاویر)

روایت سخنگوی وزارت خارجه از توقف هواپیمای عراقچی در رشت