نسیم گیلان

آخرين مطالب

تعطیلات تابستانی؛ نعمتی که برای گیلانی‌ها نقمت شد اجتماعي

تعطیلات تابستانی؛ نعمتی که برای گیلانی‌ها نقمت شد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - در روزهای پایانی شهریور و در پی حضور حجم زیادی از مسافران و گردشگران در گیلان، مشکلات متعددی از جمله ترافیک سنگین، کمبود بنزین، نان و مرغ باعث شد تعطیلات تابستانی برای گیلانی‌ها تبدیل به نقمت شود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، بی‌شک جذب گردشگر و توسعه گردشگری تنها در گرو داشتن جاذبه‌های گردشگری نیست، بلکه داشتن سیستم و برنامه مناسب سبب توسعه گردشگری می‌شود.
زیرساخت‌ها در توسعه گردشگری مدرن و پویایی اقتصادی کشور نقش مهمی دارد، اما لازمه بهره‌مندی از مزایای گردشگری مدرن توجه ویژه به متغیرهای سیستمی به ویژه راه‌ها، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و مراکز تفریحی و امکانات رفاهی است و نبود زیرساخت‌های لازم در مناطق گردشگری، در زمان‌های خاص با حضور حجم زیادی از گردشگران مشکلات زیادی برای آن‌ها و بومی‌های منطقه ایجاد می‌کند.
اقشار مختلف جامعه در تعطیلات تمایل زیادی به مسافرت دارند، از این‌رو باید از این فرصت در راستای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی، نهایت استفاده را کرد.
گیلان به عنوان یکی از زیباترین و سرسبزترین استان‌هان شمالی کشور، در میان کوه‌های البرز و تالش قرار گرفته است و از شمال به دریای خزر و کشور جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل، از شرق به استان مازندران و از جنوب به استان زنجان و قزوین محدود می‌شود.
مرکز گیلان شهر رشت است، این استان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع و وضعیت جوی مناسب و ایده‌ای و 114 هتل، 50 هتل آپارتمان، یک هتل بوتیک، 102 مجتمع گردشگری، 52 مهمان‌پذیر، 2649 مجتمع سرگرمی تفریحی، 156 بوم‌گردی، پنج اقامتگاه سنتی، 382 بین‌راهی، 30 اسکله گردشگری و مسافربری دریایی در تمام فصول سال به ویژه ایام تعطیلات نوروز و تابستان پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است.
در حالی که تعطیلات شهریور رو به پایان است، حجم بسیار زیادی از مسافران و گردشگران وارد گیلان شدند و ساعت‌ها در صف ترافیک سنگین ایستادند، حضور این تعداد از مسافران و بی‌تدبیری و نبود برنامه مناسب از سوی مسئولان ستاد خدمات سفر، مشکلات متعددی را در زیرساخت‌ها و خدمات‌رسانی این استان ایجاد کرد که می‌توان به ترافیک سنگین در محورهای ارتباطی، کمبود بنزین و سرویس بهداشتی و کمبود نان و مرغ و افزایش نرخ اماکن اقامتی و چادر خوابی بسیاری از مسافران در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و حتی معابر عمومی، رهاسازی انبوهی از زباله‌ها در طبیعت، معابر عمومی و حاشیه جاده‌ها اشاره کرد.
این مشکلات، نارضایتی و گلایه‌مندی بسیاری از شهروندان و مسافران را فراهم کرد و باعث شد نعمت تعطیلات تابستان برای گیلانی‌ها تبدیل به نقمت شود.
جاور صفاری، رئیس پلیس راه گیلان می‌گوید: با آغاز طرح تابستانی و تدبیر و برنامه‌ریزی فرماندهی انتظامی استان، پلیس راه در کنار سایر دستگاه‌های امدادی با آمادگی کامل در حال خدمات‌رسانی به هموطنان بود.
حجم خودروی ورودی به گیلان در تعطیلات بی‌سابقه بود

نسیم گیلان

وی می‌افزاید: در تعطیلاتی که پشت سر گذاشتیم بیشترین تردد در گیلان بود، به نحوی که از دهم تا هفدهم شهریور 543 هزار و 166 خودرو وارد استان شد و ورود این حجم از خودرو بی‌سابقه و ترافیک در همه محورهای مواصلاتی گیلان شلوغ و سنگین بود.
رئیس پلیس راه گیلان تاکید می‌کند: به دلیل ترافیک سنگین آزادراه رشت_قزوین به منظور تسهیل تردد و خروج آسان رانندگان و مسافران، با تصمیم شورای ترافیک استان و دستور استاندار گیلان و همکاری پلیس راه و راهداری از عصر پنج‌شنبه پانزدهم تا روز شنبه هفدهم شهریور، مسیر جدید 8.2 کیلومتری آزادراه رودبار-منجیل یک‌طرفه شد و در کاهش بار ترافیکی این محور بسیار مؤثر بود.
صفاری تصریح می‌کند: قبلاً در ورود به استان با مشکل مواجه بودیم، خودروها از داخل شهر رودبار تردد می‌کردند باعث ترافیک سنگین می‌شد، اما با افتتاح مسیر جدید 8.2 کیلومتری آزادراه منجیل_رودبار شاهد روان شدن ترافیک هستیم، اما خودروها زمانی که به امامزاده هاشم می‌رسند، به یک‌باره آزادراه به بزرگراه و از چندین باند به 2 باند تبدیل می‌شود و دکه‌های که در امامزاده هاشم در کنار بزرگراه قرار دارند در کندی ترافیک بسیار تأثیرگذار هستند که در این راستا جلساتی را برگزار و یک باند به جلوی دکه‌ها اضافه کردیم و در تعطیلات برای روان‌سازی ترافیک مورد استفاده قرار گرفت.

نسیم گیلان

عوارض رشت-قزوین هوشمندسازی می‌شود وی با اشاره به آخرین وضعیت هوشمندسازی عوارضی رشت_ قزوین می‌گوید: مقرر شد به منظور تسهیل تردد خودروها، عوارضی رشت-قزوین به زودی هوشمندسازی و دوربین ثبت تخلفات در فاصله 100 متری عوارضی نصب شود.
غلامعلی نیک‌فهم، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان تاکید می‌کند: در پنج ماهه گذشته، هشت میلیون و 500 هزار خودرو وارد گیلان و به همین میزان از استان خارج شده که نشان می‌دهد گیلان مقصد و راهی برای عبور گردشگران به سایر استان‌ها است.
وی با بیان اینکه در طول سال و در تمام مناسبت‌ها باید آمادگی لازم را برای استقبال از مسافران و گردشگران داشته باشیم، ادامه می‌دهد: در تعطیلات تابستان نیز اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان آماده خدمات‌رسانی به هموطنان بود.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان تصریح می‌کند: در تعطیلات پایانی شهریور بسیاری از هموطنان با هم به مسافرت آمدند؛ حجم خودروهای ورودی به استان بسیار بالا بود و نشان داد که سفر مدیریت نشده بود.
محورهای گیلان گنجایش بیش از 70 خودرو را ندارد نیک‌فهم می‌گوید: محورهای گیلان روزانه گنجایش تردد 60 تا 70 هزار خودرو را دارد و در چنین این وضیعتی تردد عادی و روان است و اگر حجم ورودی خودرو از این تعداد بیشتر شود، در جاده‌ها با مشکل ترافیک سنگین مواجه می‌شوبم.
وی تاکید می‌کند: تا زمانی که در گیلان و شهرستان رشت کنارگذر مناسب احداث نشود توزیع ترافیک از ورودی به مقصد سایر شهرستان‌های استان با مشکل مواجه خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان تصریح می‌کند: آزادراه منجیل - رودبار تنها راه ارتباطی پایتخت و استان‌های همجوار به گیلان است و برای کاهش ترافیک احداث پروژه اتصال آزادراه بعد از عوارضی به منطقه آزاد و از آنجا به جاده فومن-شفت- سروان ضروری بوده و اجرای این طرح منوط به تخصیص اعتبارات ملی است.
گیلان تا 17 شهریور میزبان بیش از 6 میلیون مسافر بود ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان می‌گوید: از دهم تا هفدهم شهریور استان گیلان میزبان نزدیک به شش میلیون و 200 هزار نفر مسافر بود و این مسافران به صورت زمینی و ناوگان هوایی وارد گیلان شدند که اکثر آنها با وسایل نقلیه شخصی به استان سفر کردند.
وی می‌افزاید: طی این مدت، 683 هزار و 113 دستگاه خودرو وارد استان شد که بیشترین آن در روز دوازدهم شهریور با تعداد بیش از 110 هزار دستگاه خودرو و شلوغ‌ترین و پرترددترین محور نیز آزادراه قزوین - رشت بوده است.

نسیم گیلان

بیش از 8 میلیون نفر شب اقامت در گیلان ثبت شد وی ادامه می‌دهد: طی این مدت ظرفیت اماکن اقامتی ثابت و موقت استان تکمیل بود و بالغ بر هشت میلیون و 591 هزار و 742 نفر- شب اقامت در مراکز استان به ثبت رسید و ضریب اشغال تأسیسات اقامتی استان 110 درصد بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه استان تا یکم مهر در شرایط ویژه خدمات‌رسانی به گردشگران قرار داشت، می‌گوید: سه هزار و 176 واحد اقامتی با حدود 50 هزار تخت در استان فعال و میزبان مسافران بود که 115 واحد آن هتل، 51 هتل آپارتمان، 102 مجتمع گردشگری، 19 واحد مجتمع سرگرمی و تفریحی، 171 اقامتگاه بوم‌گردی، پنج واحد اقامتگاه سنتی و 2 هزار و 660 خانه مسافر است.
جهانی می‌افزاید: طی این مدت نظارت بر مراکز اقامتی، سیاحتی و تفریحی به صورت جدی و متمرکز انجام شد.
استان گیلان با داشتن جاذبه‌های متنوع طبیعی، تاریخی و فرهنگی، استعداد فوق العاده‌ای برای توسعه صنعت گردشگری دارد، اما به دلیل مدیریت، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های نادرست، در این عرصه توسعه پیدا نکرده است و بحث ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری این استان دو مقوله مهمی است که اصلاً باهم هم خوانی ندارد.
توسعه و رونق اقتصادی در گرو توجه به صنعت گردشگری و تسریع روند اجرایی طرح‌های سرمایه‌گذاری است و بحث مدیریت، زیرساخت، و سرمایه‌گذاری مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی توسعه گردشگری در گیلان است که عزم و اراده جدی از سوی متولیان برای رفع این مشکلات وجود ندارد.
گزارش از محمدرضا رشیدی خبرنگار ایمنا
کد خبر 791921

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/776701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی چین از فناوری شگفت‌انگیز شناسایی زیردریایی‌ها

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه ایثارگری اهل تسنّن به مناسبت هفته وحدت

نمایی زیبا از قلعه هزار پله + فیلم

بهره برداری از طرح ملی خط چهار مداره رشت - انزلی - پره سر، به زودی

ترافیک سنگین در چالوس

ترافیک سنگین در جاده چالوس

ترافیک سنگین در چالوس/محدودیت تردد در آزادراه قزوین-رشت

ترافیک سنگین در محورهای چالوس و رشت - قزوین

مراسم رژه نیروهای مسلح در رشت

دستاوردهای ایران اسلامی از فرهنگ دفاع مقدس نشأت می‌گیرد

افتتاح نمایشگاه پاییزه ویژه بازگشایی مدارس در آستارا

راه اندازی کافه نان ها در سواحل و مراکز پرتردد جزیره کیش

داستان داستان‌ها به داغ سهراب و سوگ سیاوش رسید

سد محکمی در برابر فرار یون هیدروژن ساخته شد

برپایی جشن میلاد پیامبر مهربانی‌ها درگیلان

برگزاری جشن بزرگ هفته وحدت در آستانه اشرفیه

برگزاری بیش از 160 یادواره شهدا در گیلان

تعطیلات تابستانی؛ نعمتی که برای گیلانی‌ها نقمت شد

الیاس خوری رمان‌نویس مدافع فلسطین درگذشت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 31 شهریور 1403

دومین جشنواره فستیوال و گردهمایی بزرگ در شهرستان سیاهکل

عکس کاوشگر «جویس» از زمین، ماه و اورانوس در مسیر مشتری

ساخت قطعه‌ای فلزی در فضا

چرا ما انسان‌ها زانوهای بهتری تکامل نداده‌ایم؟

امید برای یافتن حیات فرازمینی جان می‌گیرد؛ کشف مواد شیمایی پیچیده در انسلادوس قمر زحل

آسمان‌ها و زمین امشب نورباران است

آسمانی شدن مادر شهید والامقام علیرضا یوسف زاده در شهرستان رشت

آسمانی شدن مادر شهید جاوید الاثر حسین محبوب خیرخواه در رشت

برگزاری جشن بزرگ هفته وحدت در رضوانشهر

گرامیداشت فرارسیدن سالروز میلاد پیام آور مهر و رحمت

اقامه نماز جمعه وحدت بخش اهل تسنن و تشیع در آستارا

محدودیت‌های ترافیکی 30 و 31 شهریور در رشت

رونمایی از کتاب " از آیین تا بسکتبال "

مقصر اصلی نتایج ضعیف این روزهای شمس آذر هستم

ملوانی‌ها مستحق این برد شیرین بودند

سرمربی ملوان: بازی جانداری را شاهد بودیم

پرواز «قوی سپید» به رده دوم؛ هوادار ملوان به بیمارستان منتقل شد

شمارش معکوس برای آغاز بزرگ ترین رویداد بین المللی ورزشی در کیش

ته کلاس دبیرستان...

شکر حق را کان دعا مردود شد

دزدیده چون جان می‌روی اندر میانِ جانِ من

غزلی از استاد هوشنگ ابتهاج

تله‌پورت در فناوری کوانتوم ممکن شد

درمان مؤثرتر دیابت با معرفی گروه جدیدی از آنالوگ‌های جهش‌یافته انسولینی

کشف فواره‌هایی که راه شیری در مقابل آنها یک نقطه است!

عزت و اقتدار ایران در گرو رشادت و ایستادگی رزمندگان اسلام

وحدت مسلمین می‌تواند جنایات صهیونیست‌ها را از بین ببرد

برندسازی جشنواره شالیزاری به رونق گردشگری آستانه اشرفیه می انجامد

برگزاری اردوی 2روزه فرهنگی ،تربیتی و آموزشی خانواده زندانیان گیلانی

تداوم ترافیک سنگین در محورهای شمالی/تردد در 2 محور یکطرفه شد