نسیم گیلان

آخرين مطالب

کتابی که پس از 60 سال منتشر شد مقالات

کتابی که پس از 60 سال منتشر شد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - مهر /دسترسی ناشر به کتاب «شعر هزار ساله فارسی» از طریق فرزند و نوه مرحوم محجوب صورت گرفته است که دست نوشته آن را در میان کاغذهای قدیمی پدرشان یافته‌اند.
طاهره طهرانی: کتاب «شعر هزار ساله فارسی» نوشته مشترک محمدجعفر محجوب و قاسم تویسرکانی که توسط نشر مروارید منتشر شده است که به ترتیب زمانی از روزگار و شعر رودکی و ابوشکور بلخی شروع می‌کند و با صائب و هاتف به پایان می‌رسد. به مناسبت آغاز سال تحصیلی مروری بر داستان پیدا شدن این کتاب پس از سال‌ها خواهیم داشت.
آن طور که پشت جلد کتاب نوشته است «در نیمه نخست دهه 1340 محمدجعفر محجوب و قاسم تویسرکانی دو استاد بسیار فاضل و شعر پژوه دانش‌سرای عالی (دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه خوارزمی بعدی) به اتفاق یکدیگر تلاش کردند تا تحلیل و منتخبی شایسته از شعر کهن فارسی، از رودکی سمرقندی تا هاتف اصفهانی فراهم آورند و در دسترس دانشجویان و علاقمندان ادبی قرار دهند. این منتخب که متأسفانه پس از آن هیچ‌گاه باز نشر نشد، کتاب خواندنی حاضر است که در آن گزیده‌ای از سروده‌های سی و یک سراینده در یک دوره هزار ساله، همراه با تحقیق و تفحص دقیق در زندگی و آثار هر شاعر به دوستداران شعر ایران و قلمرو فرهنگ ایران عرضه می‌شود.»
دسترسی ناشر به این کتاب نایاب از طریق شهرزاد محجوب فرزند محجوب و مرجان مغربی کتابدار دانشگاه تهران و نوه محجوب صورت گرفته است که دست نوشته آن را در میان کاغذهای قدیمی پدرشان یافته‌اند.
ماجرای نوشته شدن این کتاب من را یاد تجربه تدریس در دبیرستان انداخت؛ اولین روزی که سر کلاس دخترکان شانزده هفده ساله‌ی دبیرستانی به عنوان معلم حضور پیدا کردم، درست نصف سن مرا داشتند؛ اما گویی از دو سرزمین متفاوت آمده باشیم. زبانِ سخن گفتن مان یکی بود ولی هر کدام از یک جمله یا کلمه واحد، معانی متفاوتی دریافت می‌کردیم. از خودم پرسیدم چطور می‌شود این دخترکان را به ذخیره انبوهی از کلمات و اشعار و مفاهیم میراث گذشتگان متصل کرد؟ چطور باید درک پیچ و خم این رود جاری در بستر زمانه و فضای تاریخ را برایشان ملموس کنم؟
نتیجه چه بود؟ خطی کشیدم به طول تقریباً هزار سال. فردوسی و نظامی و سعدی و عطار و مولوی و سنایی و حافظ و خیام تا شب عید، بعد از بیست روز تعطیلی در سال جدید هم ملک الشعرای بهار و ایرج میرزا و دهخدا. راستش بیست ساعت کلاس در یک سال زمان کوتاهی بود برای تمام آنچه در ذهن یک معلم است. چاره این بود که در مسیر تاریخ هزار ساله در سایه سار نخل‌ها و سروها و نارون‌های بلند و پرشاخ و برگ ادب فارسی بایستیم و نفسی تازه کنیم و پیش بیاییم، از گزافه گویی دور باشیم و همان‌قدر که به محاسنِ شاعر اشاره می‌کنیم، معایبش را نیز ببینیم، بخشی از آثارشان را بخوانیم، و تصویری تا حد توان واقعی از آنان و سرزمین و دوره زندگانی شأن به دست بیاوریم.
البته که کار سختی است گفتن داستان‌های طولانی کهن از گذشتگانی که پس از تاریخ هزار ساله‌ای همچنان بر سر ما سایه دارند، برای نوجوانانی که اهل زمانه‌ی گوشی هوشمند پنهان شده در جامیز هستند و هر متنِ بیش از سه جمله را اسکرول می‌کنند. از تاریخ و ادبیات گریزان اند، همانطور که از سختیِ حفظ کردن و نمره‌ها و آزمون‌های معلم. آزمون و خطای ما _من و دخترکان کلاس- نتیجه شیرینی داشت. از هردو سو به سمت هم قدم برمی‌داشتیم و از دیوارهای شکایت و غر و ناله و تنبلی رد می‌شدیم. روز آخر و موقع خداحافظی یکی‌شان بلند شد و با صدای لرزان و خجالت زده پرسید: "خانم… میشه بغلتون کنیم؟ -: بله طفلک کوچک من…"
آمیزه خنده و گریه آن روز خداحافظی میان بازوهای گشاده مان مطمئنم کرد که دیوار این خجالتِ بی‌جا هم فروریخت و حالا می‌توانیم با هم به گفت و گو بنشینیم، حتی اگر کنار هم نباشیم.

نسیم گیلان


بازگردیم به کتاب، پس از سخنِ نخستین به ترتیب زمانی به رودکی، ابوشکور بلخی، فرخی، عنصری، منوچهری، فردوسی، قطران، فخرالدین گرگانی، باباطاهر عریان، اسدی طوسی، ناصرخسرو، ابوالفرج رونی، مسعود سعد، عمر خیام، معزی، سنایی، انوری، خاقانی، رشید الدین وطواط، سوزنی، سید حسن غزنوی، جمال الدین، نظامی، عطار، کمال الدین، مولوی، سعدی، حافظ، جامی، صائب و هاتف پرداخته شده است. طبعاً میزان مطالب و نمونه‌های اشعار در شاعران ذکر شده برابر نیست، اما روند و نحوه توضیح و معرفی، برای خواننده روشن کننده شرایط و روزگار و ویژگی‌های کلام شاعر است.
در پایان کتاب نیز جدولی است که مآخذ مطالب آورده شده، که برای مراجعه دانشجویان و پژوهشگران و علاقمندان مفید خواهد بود؛ همانطور که این نوشته منتشر نشده دو استاد بزرگِ هرگز ندیده، دیوارهای فاصله زمانی و عدم درک محضر آن دو را برداشت.
در میان خطوط و سطرهای کتاب، طرح درس‌های آینده دخترکانم را می‌دیدم که لازم است با شیرینی و ارزش گنجینه کلام گذشتگان آشنا باشند و بشوند، لازم است از پس دیوار نسل‌ها و هزاره‌ها دست‌های هم را بگیریم، ما چاره‌ای جز پیش رفتن نداریم.
این کتاب در قطع رقعی با جلد شومیز در 286 صفحه و با قیمت 220 هزار تومان توسط نشر مروارید در بازار نشر عرضه شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/775939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیزدهمین جشنواره «تئاتر شهروند لاهیجان» به کار خود پایان داد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 29 شهریور 1403

جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان جلوه‌ای کم نظیر از پویایی هنر است

گیلان، مهد هنر و ادب

ماندگاری سامانه بارشی و خنک در گیلان تا هفته آینده

جشنواره «تئاتر شهروند» سبب ایجاد نشاط اجتماعی می شود

کاروان ساحلی تماشاخانه سیار به آستارا رسید

زمین کشاورزی نباید با تغییر کاربری از بین برود

تصادف سه خودرو در رشت و محبوس شدن سرنشینان

من نخواهم ایستاد رو به روی تو!

درخشش چشم‌نواز شهاب‌ها‌‌ در شب‌های بارش شهابی پرساوشی برفراز کوهستان سبلان

گیلان از استان‌های پیشرو در تولید محصولات کشاورزی

لزوم تقویت زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی گیلان

ساخت مجسمه‌های شنی در ساحل رودسر

طرح و پیگیری مشکلات گیلان در حضور مسئولان کشوری

بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس گیلان به زودی

مناظره خسرو با فرهاد

غروب آفتاب زیبا از نمای فضاپیمای کرو-دراگون شرکت اسپیس ایکس

ویدیویی از پرواز هلیکوپترِ ناسا «Ingenuity» در سیاره ی «بهرام»

دستگیری 6 سارق حرفه‌ای در رشت

جشنواره مجسمه‌های شنی در رودسر

انهدام باند سارقان سیم برق در غرب گیلان

شعری شنیدنی از حسین منزوی

گاهی از دور تو را خوب ببینم کافیست

چطور افرادی که ابتلا به عارضه آندومتریوز می‌توانند درمان شوند؟

اجرای پویش ملی «مشق احسان» در شفت

زمین های کشاورزی نباید با تغییر کاربری‌ از بین برود

برپایی میز خدمت دستگاه قضا در شهرستان مرزی آستارا

آخرین ایستگاه اجرای برنامه‌های تماشاخانه سیار در آستارا

کشف جدید چین در ماه / چه چیزی در خاک نیمه تاریک ماه نهفته است؟

تصویری از یخ های قطب شمالِ سیاره ی مریخ

پلمب 9 کارگاه ضایعاتی در رودبار جنوب

پویش جشن عاطفه‌ها به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) در گیلان

محدودیت ترافیکی در 2 محور گیلان اعمال می‌شود

مراسم گرامیداشت آیت الله محفوظی در شهرستان املش

فیلم / سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان

رحیم سرهنگی : امام جمعه اهل سنت کیش، مظهرعقل و وحدت در این منطقه است

مرا ویرانه کردی!

لوله گذاری پروژه سرریز اضطراری سیلاب شهری آستارا آغاز شد

بزرگداشت هفته دفاع مقدس در گیلان با 4600 عنوان و برنامه

طرح سرشماری عمومی کشاورزی از 12 آبانماه اجرایی می‌شود

2 هزار نوجوان گیلانی در طرح حفظ قرآن کریم شرکت کردند

استاندار گیلان: نیات واقفان امینانه اجرا شود

لزوم رعایت نیات واقف / فرهنگ وقف مردمی سازی شود

زندگی را به عشق بخشیدن!

جزئیات پرونده مربوط به رمز ارز با 2هزار شاکی

جزئیات طرح مجلس برای تعطیلی پنجشنبه ها

افشاگری جنجالی درباره 54 نماینده سابق مجلس

گنج بزرگی که از فضا به زمین رسید

نشست راهبردی نخبگان با نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد