نسیم گیلان

آخرين مطالب

بزرگداشت هفته دفاع مقدس در گیلان با 4600 عنوان و برنامه اجتماعي

بزرگداشت هفته دفاع مقدس در گیلان با 4600 عنوان و برنامه
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان مدیرکل حفظ آثار گیلان، از برگزاری 4600 عنوان و برنامه در هفته دفاع مقدس استان با همکاری نیروهای مسلح و فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی خبر داد و متذکر شد: 4 مهرماه آیین تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت استان را در سالن شهدای فراجای رشت برگزار خواهیم کرد.
سرهنگ حسن حبیبی امروز، 28 شهریورماه در جمع خبرنگاران، شعار هفته دفاع مقدس سال جاری را «در راه فتح قله ایم» دانست و اظهار کرد: عناوین روزشمار هفته دفاع مقدس سال جاری «پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، وحدت ملی و معنویت»، «جوانان، علم و دانش پژوهی»، «زنان، خانواده و سلامت»، «شهیدان، جانبازان، آزادگان، صلابت و فخرآفرینی»، «دفاع همه جانبه، پشتیبانی مردمی و اصناف و سربازان»، «ولایتمداری، بصیرت، دشمن شناسی و استکبارستیزی»، «نیروهای مسلح، بسیجیان، جهادگران، روحانیت، عشایر، روستاییان و پیشمرگان کرد مسلمان» و «فرماندهان، عزت مداران و حماسه آفرینان» است.
وی چهل وچهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس را فرصتی مغتنم برای تکریم و تجلیل از پیشکسوتان عرصه ایثار و جهاد و مقاومت و شهادت دانست و افزود: عزت و اقتدار و امنیت امروزمان را مدیون شهدا و خانواده های معظم آنان هستیم.
مدیرکل حفظ آثار نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، دوران درخشان هشت سال دفاع مقدس را موجب احیای هویت ایرانی - اسلامی و عزت و سربلندی ملت ایران دانست و تصریح کرد: درس ها و پیام های متعددی در این رویداد نورانی نهفته است و لذا باید از فرصت هفته دفاع مقدس برای واکاوی و بازخوانی ابعاد این مقطع مهم از تاریخ انقلاب بپردازیم و از زبان هنر برای انتقال معارف آن به نسل های جوان و آیندگان بهره بگیریم.
حبیبی یکی از برکات دوران دفاع مقدس را ارتقای جایگاه فرهنگ و هنر ایران دانست و ادامه داد: به پشتوانه معارف دفاع مقدس، گونه های فاخر ادبیات و شعر و سینما و تئاتر و موسیقی و... را شاهدیم؛ در واقع آثار تولید شده با محور دفاع مقدس جزو پرمخاطب ترین آثار فرهنگی و هنری هستند.
وی از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس را تربیت نیروهای در تراز انقلاب و نظام اسلامی دانست و تاکید کرد: فرماندهانی مقتدر و عزتمند در این ایام هشت ساله تربیت یافتند و امروز نقش های کلیدی را بر عهده دارند.
مدیرکل حفظ آثار گیلان، دفاع مقدس را الگویی موفق برای کارگزاران دانست و گفت: پرورش یافتگان در مکتب دفاع مقدس استکبارستیز بودند و مرعوب دشمن نمی شدند؛ این فرهنگ امروز تکثیر شده و شاهد ظهور و بروز گروه های مقاومت در منطقه هستیم.
حبیبی مقاومت مردمی حماس را نمونه ای از الگوی دفاع مقدس دانست و بیان کرد: مقاومت مردمی در غزه یک سال است که در مقابل یک رژیم جعلی که از پشتیبانی هم پیمانانش برخوردار است، ایستاده و اجازه نداده که اسرائیل به مقاصدش دست پیدا کند.
وی فرهنگ دفاع مقدس را راهگشای عبور از چالش های مدیریتی در کشور دانست و اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت دفاع مقدس چالش های کشور و نظام را مدیریت کردیم و در آینده نیز باید از این ظرفیت بهره بگیریم.
مدیرکل حفظ آثار گیلان از برگزاری 4600 عنوان و برنامه در هفته دفاع مقدس استان با همکاری نیروهای مسلح و فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی خبر داد و متذکر شد: 4 مهرماه آیین تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت استان را همزمان با کشور برگزار خواهیم کرد؛ محور این تکریم و تجلیل، بانوان هستند، زیرا دشمن طی چند سال اخیر با جنگ نرم و ترکیبی خود عفاف و حجاب را مورد هجمه قرار داده و باید به نقش کلیدی زنان به ویژه مادران و همسران در دوران دفاع مقدس بپردازیم که با صبر و مقاومت خود از رزمندگان پشتیبانی کردند.
وی تجلیل از بانوان اثرگذار در سنگر تبیین معارف دفاع مقدس و دختران و همسران شهدا و ایثارگران را از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس سال جاری دانست و تاکید کرد: بانوان نویسنده و شاعر و هنرمندی که با تولیدات هنریشان به انتقال فرهنگ دفاع مقدس در فضای حقیقی و مجازی کمک می کنند، تجلیل خواهند شد.
حبیبی راه اندازی باغ موزه دفاع مقدس و مقاومت را یکی از مطالبات خانواده های شهدا و ایثارگران دانست و عنوان کرد: علیرغم عقب ماندگی گیلان نسبت به سایر استان ها در راه اندازی موزه دفاع مقدس، این مهم در استان محقق شده و در دهه اول مهرماه سال جاری شاهد افتتاح فاز نخست مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گیلان خواهیم بود که شامل ساختمان اداری و مرکز فرهنگی و ساختمان اسناد و کتابخانه است.
وی با بیان اینکه 5000 عنوان کتاب دفاع مقدسی با محوریت رزمندگان گیلان در کتابخانه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان چینش شده است، تصریح کرد: به دنبال راه اندازی پویش های مردمی اهدای اسناد در دست خانواده های شهدا و ایثارگران هستیم؛ تاکنون یک میلیون و 200 هزار فقره سند دفاع مقدس شامل دلنوشته ها و وصایا و عکس ها و نامه ها و... از رزمندگان استان گیلان جمع آوری شده و در آینده نزدیک در سامانه جامع اسنادی دفاع مقدس بارگذاری می شود.
مدیرکل حفظ آثار گیلان حدود پنج میلیون فقره سند دفاع مقدسی را در دست خانواده های شاهد و ایثارگر استان دانست که باید جمع آوری شود و بیان کرد: یک استودیوی پیشرفته در مرکز فرهنگی استان راه اندازی می شود تا گفت وگوها و مصاحبه ها و گزارش های ویدئویی از خانواده های شهدا را ثبت و ضبط کنیم.
وی فاز بعدی موزه دفاع مقدس استان را شامل ساختمان گالری ها و سالن تئاتر و... دانست و خاطرنشان کرد: هنرمندان می توانند از آمفی تئاتر و سالن تئاتر پیشرفته این مرکز با ظرفیت 370 صندلی استفاده کنند.
حبیبی با تاکید بر لزوم حضور دانش آموزان و دانشجویان در موزه دفاع مقدس استان و شنیدن روایتگری پیشکسوتان آن دوران، ادامه داد: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان تاکنون 360 عنوان کتاب دفاع مقدسی را چاپ کرده و لذا در هفته دفاع مقدس سال جاری از 11 عنوان کتاب جدید رونمایی خواهیم کرد.
وی با اشاره به وجود 64 یادمان و 160 مزار شهدای گمنام در استان، اضافه کرد: همایش ملی ادبیات پایداری و دفاع مقدس را با همکاری دانشگاه گیلان و همایش ملی مهدویت و دفاع مقدس را با همکاری دانشگاه آزاد رشت در راستای دومین کنگره هشت هزار شهید استان برگزار خواهیم کرد.
مدیرکل حفظ آثار گیلان از نهایی شدن دانشنامه دفاع مقدس استان تا سال 1404 خبر داد و یادآور شد: 200 مدخل در کارگروه شهدا و اشخاص شناسایی شده؛ در کارگروه فرهنگی و اجتماعی به نقش 17 دستگاه اجرایی نقش آفرین در دوران دفاع مقدس پردازیم و در کارگروه جغرافیای دفاع مقدس نیز رزمندگان شهرستان ها را معرفی کردیم.
حبیبی دانشنامه دفاع مقدس گیلان را برشی از دایره المعارف دفاع مقدس کشور دانست و بیان کرد: درس ها و پیام های دوران دفاع مقدس باید با ابزار هنر و استفاده از تکنولوژی های نوین انتقال داده شود و در این راستا از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و اساتید دانشگاه انتظار داریم که در تولید مقالات علمی با محوریت دفاع مقدس به ما کمک کنند.
وی کرسی های آزاداندیشی در حوزه های علمیه و دانشگاه ها، رونمایی از آثار هنری تولید شده از زندگینامه شهدا و مادران شهدا، مصاحبه با پیشکسوتان، نشست های خاطره گویی «خط مقدمی ها»، همایش جهادگران دوران دفاع مقدس، برپایی میز خدمت و توزیع بسته های معیشتی را از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: مستند هفت قسمتی «حتی یک وجب خاک» همزمان با هفته دفاع مقدس از شبکه استانی باران پخش خواهد شد.
مدیرکل حفظ آثار گیلان همچنین از ادارات و نهادها و سازمان ها خواست کلیه فعالیت های خود در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معارف دفاع مقدس در طول سال را در سامانه ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت های ملی به نشانی «defadoc.ir» بارگذاری کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/776410/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشمندان به یک روش برای بازیابی حافظه دست یافته‌اند!

سوپرشارژ کردن سلول‌های بدن به مقابله با سرطان کمک کرد

وحدت شیعه و سنی مایه یأس دشمنان است

رشد 100 درصدی درآمد موقوفات در شهرستان فومن

اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان برگزار شد

هلاکت 2فرمانده برجسته کومله در مرز + تصاویر | عکس بعد از هلاکت و تجهیزات همراه آنها

رتبه سوم کشوری گیلان در تولید انواع ماهی

برپایی 12 پایگاه برای جمع آوری کمک های مردمی در رودسر

کشته شدن 2 فرمانده برجسته کومله در مرز + تصاویر

تصادف 2 ساینا در قزوین یک‌ فوتی و 6 مصدوم برجای گذاشت

اجرای بیش از 270 برنامه همزمان با هفته دفاع مقدس در شفت

آمادگی پلیس گیلان برای اجرای طرح ترافیکی مدارس در سال تحصیلی جدید

بیش از 2 هزار و 500 برنامه هفته دفاع مقدس در گیلان

یک گاو در گیلان 5 قلو زایید!

چه قدر کتاب میخونی؟

دعا کردن از دید مولانا

1500 معلم جدید در گیلان جذب شدند

نخستین استخراج خودکار اکسیژن از خاک ماه رقم خورد

دیدار سرپرست بنیاد شهید آذربایجان شرقی با 5 خانواده شهید و 3 جانباز در تبریز

پیروی از مشی شهدا بهترین الگو برای جامعه به ویژه برای نسل جوان است

کارکنان بنیاد خدمت به جامعه ایثارگری را سرلوحه کارها قرار دهند

تولد گوساله‌های پنج قلو در گیلان

اجرای بیش از 2600 برنامه هفته دفاع مقدس در گیلان

استاندارگیلان : وحدت میان اهل تسنن و تشیع گیلان در کشور زبان زد است

اهتمام ویژه دولت چهاردهم در بروز رسانی ورزشگاه ها و امکانات ورزشی

6 مصدوم و یک فوتی در تصادف دو خودروی ساینا در جاده قزوین - رشت

عکس/ هلاکت فرمانده برجسته نظامی کومله

لزوم وحدت ملت‌های مسلمان در برابر جبهه کفر و استکبار

سخنان جالب دکتر بهمن بنی هاشمی

ریشه‌های واژگان زبان فارسی

8 نکته درباره ماموریت ناسا در اقیانوس سیاره مشتری

شناسایی 3600 ماده شیمیایی از بسته‌بندی‌های مواد غذایی در بدن انسان

ایستگاه «جشن عاطفه‌ها» در شهرستان شفت برپا شد

افتتاح سینما صدر (رودبار) در جنوب استان کرمان / نگاه جهادی و ملی در سینماسازی، به بار نشست

گوساله‌های پنج قلو در گیلان به دنیا آمدند

هفته وحدت بهترین فرصت برای «جهاد تبیین» است

تداوم بارش های رگباری در گیلان تا یکشنبه/ احتمال سیلاب موقتی

پیشرفت 90 درصدی سد لاستیکی ماسال

اجرای 2642 ویژه برنامه هفته دفاع‌مقدس در گیلان

سامانه بارشی و خنک در گیلان ماندگار است

هشدار زرد هواشناسی کشاورزی برای کاهش دما و بارش رگباری در گیلان

نجات نوجوان 14ساله در دریای پرتلاطم کاسپین

علت اینکه حال بعضی ها تغییر نمیکنه چیه؟

به ساحل نگاه تو، شکوه موج میزند

یکی از عظیم‌ترین سیاه‌چاله‌های شناخته‌شده در کیهان را ببینید

تغییرات قیمت سکه و طلا امروز در بازار رشت، تا ساعت 12:00

نظارت بر عملکرد خبازان شفت تشدید می شود

برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج در گیلان

یادواره خانگی شهیدان انتصاری و سلیمی ارشد در صومعه سرا

آغاز صادرات کیوی گیلان از ابتدای مهر ماه