نسیم گیلان

آخرين مطالب

دستگاه‌های مرتبط برای تامین مصالح پروژه‌های درحال اجرا و کددار همکاری کنند اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز شنبه در نخستین جلسه شورای معادن استان در سال 1403 گفت: باید مصالح پروژه‌هایی مانند سد دیورش، راه فومن - پونل، سنگر - سیاهکل، پروژه‌های راه و شهرسازی، راهداری و پروژه‌های شرکت زیر ساخت مشخص و در صورت لزوم مجوز برای برداشت صادر شود.
وی ادامه داد: باید برای پروژه‌های تالش و رضوانشهر در غرب گیلان و در شرق گیلان برای برداشت مصالح مناطق کوهستانی مجوز برداشت صادر کنیم و محدودیت‌ها و میزان برداشت مصالح رودخانه‌ای نیز مشخص و تعیین شوند تا به لحاظ فنی و محیط زیستی آسیبی به رودخانه‌ها وارد نشود.
وی از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خواست: کارها را بدون معطلی و حداکثر ظرف یک هفته تعیین تکلیف کرده و در خصوص موارد مطرح شده تصمیم‌گیری کنند؛ با شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی درخصوص مفاد قرارداد با پیمانکارانی که اجرای پروژه‌های را در دست دارند گفت و گو صورت گیرد تا برای تامین مصالح کوهی و سایر موارد همکاری لازم انجام شود؛ در خصوص سد دیورش هم به طور اختصاصی آب منطقه‌ای و معاونت هماهنگی و امور عمرانی در نشست با پیمانکار مشکل را ریشه‌یابی کرده و موانع را برطرف کنند.
مردم باید شاهد اتمام پروژه‌های جاده ای و ریلی باشند
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان و عضو ناظر شورای معادن استان نیز در این جلسه گفت: چه نهاد و ارگانی مسئولیت تعطیلی پروژه‌های عمرانی را به دلیل کمبود مصالح ساختمانی برعهده می گیرد؟ سازمان بازرسی و دادگستری استان باید این موارد را مورد بررسی و نظارت قرار دهند چون مردم بدنبال پاسخ این پرسش هستند، چه زمانی این پروژه‌ها به بهره برداری می رسند؟
مهرداد گودرزوند چگینی خواستار ادامه فعالیت پروژه‌ها به صورت عملیاتی و اجرایی شد و افزود: مردم باید شاهد اتمام پروژه‌های جاده ای و ریلی باشند؛ امیدوارم مشکل استان برای تامین مصالح پروژه های عمرانی حل شود و اینگونه نباشد که سایر استانها مشکلی نداشته باشند و گیلان مشکل تامین مصالح داشته باشد.
طی سه سال گذشته 26 مورد پرونده تخلف برای بهره برداران و پیمانکاران معدنی تشکیل شده است
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه اظهار کرد: گیلان 47 معدن فعال، 44 معدن غیرفعال و 12 معدن متروک دارد و نزدیک 50 درصد معدن استان به دلایلی مانند وجود معارضان محلی، ممانعت دستگاه‌های اجرایی و مشکلات دسترسی به بازار مصرف و سایر موارد غیر فعال هستند.
تیمور پورحیدری گفت: معادن استان براساس نوع مواد معدنی که استخراج می‌کنند شامل 84 درصد مصالح ساختمانی، 13 درصد غیرفلزی، 2 درصد فلزی و یک درصد سنگ تزئینی است.
وی مجوزهای برداشت‌هایی که از سوی سازمان صمت استان برای تامین مصالح پروژه‌های عمرانی صادر شده را شامل 41 درصد طرح‌های مادر تخصصی، 16 درصد راهداری، 15 درصد محورهای نظامی، هفت درصد حمل و در قالب بند (و)، 10 درصد شهرداری‌ها، هفت درصد راه و شهرسازی اعلام کرد.
پورحیدری تصریح کرد: در فاصله سال‌های 1400 تا کنون 152 مورد درخواست‌های اکتشاف به این اداره‌کل ارسال شده است و طی این سالها پنج مورد پروانه اکتشاف، 2 مورد گواهی کشف و 2 مورد پروانه بهره برداری صادره شده است.
وی تاکید کرد: در سال 1400 در استان گیلان 213 فقره مجوز برداشت موقت صادر شد که براساس آن پنج میلیون و 400 هزار تن مصالح برداشت شد؛ درسال 1401 هم 190 فقره مجوز صادر و پنج میلیون و 100 هزار تن مصالح برداشت شده است. در سال 1402 نیز با صدور 122 مجوز برداشت موقت سه میلیون و 200 تن مصالح برداشت شد.
وی تاکید کرد: میزان حقوق دولتی وصولی معادن استان در سالهای 1400، 1401 و 1402 هم به ترتیب 220 میلیارد ریال، 310 میلیارد ریال و 420 میلیارد ریال بود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان میزان مواد معدنی تولید شده در معادن استان را نیز در سال 1400 پنج هزار و 797 میلیون تن، در سال 1401، 6 هزار و 410 میلیون تن و در سال 1402 هفت هزار 139 میلیون تن اعلام کرد و افزود: طی سه سال گذشته 26 مورد پرونده تخلف برای بهره برداران و پیمانکاران معدنی به ارزش 5.5 میلیارد ریال تشکیل شده است.
پورحیدری مهمترین مشکلات حوزه معدن استان گیلان را عدم برگزاری به موقع جلسات مربوط به تبصره 5 ماده 24 قانون معادن موضوع تشکیل جلسات هیات حل اختلاف ماده 24 قانون معادن، تعداد کم موافقت‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص درخواست های اکتشافی بخش معدن و واگذاری نامتناسب عرصه‌ها برای فعالیت معدنی، عدم امکان اجرای ماده 24 قانون معادن و فرصت‌های قانونی مندرج در این قانون به دلیل عدم اجرای پنجره واحد و اعمال فرصت‌های قانونی در درگاه ملی مجوزها، عدم اجرای موثر تبصره 3 ماده 19 قانون معادن و رفع معارضین محلی معدن توسط دستگاه انتظامی و عدم تخصیص سوخت متناسب با فعالیت استخراجی بهره برداران توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان اعلام کرد.
در این جلسه در خصوص پرونده معدن سنگ لاشه لوآدی تالش که سالها به دلیل مشکلات محیط زیستی غیر فعال بود با استقرار کارگاه آن مخالفت و با رعایت حریم برای کمک به استخراج آن موافقت شد؛ همچنین در خصوص بررسی و تصمیم گیری و نحوه ارزیابی مصالح مورد نیاز شهرداری‌ها و نهاد های نظامی استان نیز تصمیم گیری و با بررسی درخواست واگذاری مجدد امتیاز بهره‌برداری از معدن سنگ لاشه اشکور توسط شرکت شن و ماسه کاسپین نیز مخالفت شد.
استان‌ها گیلان 0 نفر برچسب‌ها رشت استانداری گیلان قانون معادن وزارت صنعت معدن و تجارت اسدالله عباسی

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/774541/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقایسه ابعاد و اندازه زمین، زحل و مشتری

زیباکنار رشت مقصد گردشگران دلداده‌ی دریا

خَمِ ابرویِ توام، هیچ گشایشی نشد

رونمایی از پوستر جایزه جهانی «شهر شعر» / «همای زرین» بر شانه کدام شاعر خواهد نشست؟

زندگی مخفی جهان قبل از بیگ بنگ

فوت راکب جوان موتورسیکلت بر اثر تصادف با جدول در لاهیجان

دیدار مسئولان قضا گیلان با مردم در مساجد شهرستان رشت

سفر گروه محله مج به لب آب رشت

شعری زیبا از محمد علی بهمنی

چهارشنبه منتظر ماه‌گرفتگی باشید

خبر از تحریریه با ادامه سریال قطعی آب روستا

عشق شادی است

بزرگترین دشمن ما چیست؟

شارژ باتری گوشی‌های هوشمند با نور خورشید

اجرای 14 برنامه شاخص توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام طی هفته دفاع مقدس

شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد

آئین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین المللی «شهروند» لاهیجان

مناسب سازی ساختمان های اداری در دستور کار مدیران قرار گیرد

نسلی نو، متفکر و متعهد برای سینمای ایران در راه است

احیای هویت دینی و ملی گیلان ضرورت دارد

توزیع روزانه بیش از 340 تن گوشت مرغ گرم در گیلان

فرهنگ ترافیک برای دانش آموزان نهادینه شود

بانوی گیلانی به صف خیران مدرسه‌ساز پیوست

استعفای نوری از هدایت چوکای تالش

معنی اصطلاح به سیم آخر زدن

با این دستگاه می‌توانید دست دیگران را از فاصله دور بگیرید

انعقاد تفاهمنامه همکاری اقتصاد دریامحور بین سه استان شمالی

پیام نماینده ولی فقیه در گیلان به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر مکرم اسلام (ص) و آغاز هفته وحدت

شناسایی مکان‌های منتسب به قیام میرزاکوچک در گیلان

شاهد پوست‌اندازی جریان نوین سینما هستیم

طرح های ویژه پلیس،بخشش جرایم و ترخیص در کیش

جهان لانه‌ی او نیست

توضیح ساده ابعاد ریز نظریه ریسمان

دستگیری سارقان حرفه‌ای و غیربومی منازل در گیلان

ارتش اسرائیل در مرز اردن سنگر حفر می‌کند

پوست‌اندازی جریان نوین در سینمای کشور

سرپرست جدید دانشگاه آزاد انزلی معرفی شد

برگزاری جشن وحدت در روستای عنبران آستارا

انعقاد تفاهم همکاری با موضوع اقتصاد دریامحور بین سه استان شمالی

یک مجموعه سینمایی جدیدافتتاح شد/واگذاری امتیاز تهیه‌کنندگی استانی

انتقاد معاون استاندار گیلان از عملکرد بانک ها

حکایت زیبا از مولوی که نتیجه ده رمان برتر جهان در آن قرار دارد

تراژدی حقوق زنان در غرب

نصب بیش از 500 کیلومتر کابل خودنگهدار در گیلان

ثبت‌نام 521 دانش‌آموز استثنایی پایه اولی در گیلان

گیلان خنک و بارانی می‌شود

چرا می‌گویند یک پارچه آقا است؟

مردی که علم نوین چشم پزشکی را مدیون او هستیم

مدار زمین در تسخیر ماهواره‌های ایلان ماسک

تاکید سازمان بازرسی بر رفع مشکل دفن زباله در گیلان