نسیم گیلان

آخرين مطالب

◄ مشکل ترانزیت کجاست؟ سیاسی

◄ مشکل ترانزیت کجاست؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - تین نیوز |
دو مکتب فکری در ترانزیت کشور حاکم است:
گروه اول معتقد است ایران با برخورداری از موقعیت ژئوپلیتیک ویژه اش در چهارراه تبادلات تجاری منطقه و به شرط توسعه زیربناها و تسهیل مقررات مرتبط قادر است درآمدهای ترانزیتی را بعنوان یک مکمل مهم برای درآمدهای نفتی در اختیار داشته باشد. در این خصوص حتی پیش بینی های خارج از تصور 10 – 30 و 60 میلیارد دلار در سال هم برای ترانزیت مطرح شده است که چندان پایه علمی و کارشناسی ندارند و چه بسا محرکی بوده اند برای احداث طرح های غیر موجه ترانزیتی.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
به پشتوانه این نظریه طی چند دهه اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی از جمله در توسعه زیرساخت های ریلی در راستای تکمیل کریدورهای ترانزیتی صورت گرفته است که می توان به تکمیل کریدورهای بافق مشهد سرخس و قزوین رشت اشاره نمود. تکمیل کریدور رشت آستارا هم در همین راستا جزو پروژه های با اولویت کشور قرار گرفته که به نظر با تحرکات سیاسی نظامی در منطقه قفقاز به نظر با چالش جدی و عدم تحقق اهداف پیش بینی شده مواجه است. حتی احداث راه آهن چابهار زاهدان مشهد هم در همین راستا در دست انجام است در حالیکه با وجود محور بافق مشهد به نظر نمی رسد از توجیه کافی برخوردار باشد ضمن اینکه مشتری اصلی این کریدور از ابتدا کشور هند بوده که با تعلل بسیار(که محتملا دلایل غیر اقتصادی داشته باشد) امروز با دیگر همسایگان ما به دنبال حضور در سایر کریدورهای منطقه ای است.
در مقابل گروهی از کارشناسان معتقدند با فرصت سوزی های دهه های اخیر و توانمندی رو به رشد رقبای منطقه ای امروز کشور دیگر آن موقعیت استراتژیک به عنوان جایگاه محوری ترانزیت کالا در منطقه را ندارد و رقبای ما به شدت در حال توسعه زیرساخت های خود از طریق ائتلاف های منطقه ای می باشند. در این خصوص می توان به رویکرد دولت عراق اشاره نمود که درصدد است تا بندر فاو را به قطبی اقتصادی ترانزیتی در خاورمیانه تبدیل کند. سرمایه گذاری عراق برای بازسازی بندر فاو، اتصال راه آهن عراق ترکیه و کانال خشک، بخشی از ابر پروژه 17 میلیارد دلاری راه توسعه عراق است. در نتیجه این تحولات برنامه های سرمایه گذاری در حوزه توسعه کریدورهای ترانزیتی کشور می بایست با احتیاط بالا و به دور از هیجانات سیاسی و منطقه ای و با در نظر گرفتن منافع و هزینه های محتمل صورت پذیرد. بر همین اساس این گروه از کارشناسان حتی توقف احداث برخی از کریدورهای در دست ساخت نظیر رشت آستارا را مطالبه می کنند که در آن صورت مشخص نیست تکلیف آن چند هزار میلیارد تومانی که با هدف توسعه کریدور ترانزیتی جنوب به شمال برای ساخت راه آهن قزوین رشت گردیده است چه می شود.
پیشنهاد:
ترانزیت یک برنامه تجاری است و نبایست صرفا آن را یک فرایند حمل و نقلی دانست. به همین دلیل ابعاد تجاری و مولفه های حاکم بر تجارت بین الملل از جمله سیاست های سیاسی اقتصادی کشور در قبال همسایگان و رقبای منطقه ای بسیار حائز اهمیت بوده و بخش غالب در ترانزیت کالاست. از این جهت موفقیت ها و شکست های ما در حوزه ترانزیت بیش از آنکه به زیرساخت های بخش حمل و نقل و حتی به چارچوب های تجاری و گمرکی و مقررات حاکم باز گردد به نحوه تعاملات سیاسی کشور در منطقه و سطح بین الملل مرتبط است. ما شاهد روند تضعیف سیاست خارجی کشور در سه دهه اخیرکه حاصل اتخاذ برخی سیاست های منطقه ای است بوده ایم. این سیاست ها نقشی پر رنگ و پرتنش بر کاهش همکاری های منطقه ای ما داشته و برنامه های اقتصادی و از جمله تبادلات بین المللی و علی الخصوص رشد ترانزیت کالا را تحت تاثیر منفی قرار داده است. به نظر می رسد با ادامه این روند در سالیان اخیر مشتریان کریدورهای ترانزیتی چرخشی راهبردی در سیاست های خود داشته به طوریکه با تمرکز بر سایر کریدورهای مطرح حاضر به پذیرش ریسک توسعه همکاری های ترانزیتی با ایران نمی باشند. در این خصوص ادامه تحریم های بین المللی و عدم عضویت ایران در اف ای تی اف بر ده ها مشکل دیگر حوزه ترانزیت دامن می زند.
به نظر مادامی که در حوزه سیاست خارجی شاهد ادامه سیاست های جاری باشیم می بایست با نظر گروه دوم همراه بود و ضمن توجه بیشتر به بهبود حمل و نقل داخلی در امر سرمایه گذاری های ترانزیتی و به ویژه توسعه زیرساخت های ریلی کاملا محتاط بود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/786072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیچیده‌ترین جنبه‌ طراحی اسپیس‌اکس

شعر انتخابی محمدرضا معلمی در مرحله دوم رقابت شاعران

چگونه تشخیص بدهیم تصویرهای ناسا از سحابی ها حقیقت دارد؟

ارتقای مرزبانی زیستی در مرزهای آستارا ضرورت دارد

مراسم سومین روز درگذشت فرزند ریاست هیات بدمینتون گیلان

مدیرعامل جدید شهرداری آستارا مشخص شد

آماری جالب از عادت ایرانیان به خواندن کتاب

سخنان ارزشمند دکتر قمشه ای

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند

تفکیک «عروق مغزی» با ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته

همه‌ی ساکنین لس‌آنجلس اکنون می‌توانند سوار تاکسی‌ رباتیک «ویمو» شوند

اعلام فراخوان انتخاب پژوهشگر در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات

جزئیات اعطای جایزه نخبگانی 1404

کهکشان مارپیچی NGC 4689

طرح 65 میلیارد دلاری ژاپن برای تولید تراشه داخلی

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تفکیک عروق مغزی

وظیفه ما در سازمان ملی هوش مصنوعی، تسهیل‌گری است

آخرین پرواز هیجان انگیز کاوشگر پارکر

جو نازک سیاره بهرام

بارش‌های اخیر و تنفس تالاب‌های گیلان + فیلم

نخ‌های گیلان به چرخه تولید افتاد

نماز جمعه نقش هدایتگری در جامعه دارد

دلیل تهیه و پخش کلیپ نامتعارف در رشت چه بود؟

آتش سوزی یک کارخانه لاستیک سازی در رشت

حضور مستقیم بچه‌های مسجد در جبهه

«خلاقیت» در آثار هنرمندان گیلانی موج می‌زند

آتش سوزی یکی از کارخانه های شهر صنعتی رشت

بارش شدید برف در محور اسالم-خلخال + عکس

اقدام جدید مالکان اصلی پرسپولیس؛ حامی مالی ملوان بندرانزلی رونمایی شد

بارش برف در محور اسالم به خلخال قطع شده است

گرانی‌ها معیشت مردم را به شدت تحت فشار قرار داده است

افزایش صادرات کالا‌های غیرنفتی از گیلان

بانوان صومعه‌سرا 300 قطعه طلا ‌‌به جبهه مقاومت اهدا کردند

حال و روز شهرک‌های صنعتی فومن و شفت خوش نیست

«مهرواره کتاب‌ خوان» همزمان با هفته کتاب در گیلان برگزار شد

قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: افزون بر هفت هزار و 800 انجمن علمی دانشجویی در کشور فعال است

ایجاد امکانات برای مجتمع رفاهی کارگران رشت ضرورت دارد

هدف از احداث مجموعه‌های ورزشی درآمدزایی نیست

اراضی ملی 170 میلیاردی در آستانه اشرفیه رفع تصرف شد

هوادار کارت بانک شهر به ملوان بندرانزلی رسید

رفع تصرف 35 هکتار از اراضی ملی در گیلان

نشست مدیرعامل بانک شهر و هیئت همراه با رئیس شورای اسلامی و شهردار رشت

حریق سوله انبار یک کارخانه در شهر صنعتی رشت مهار شد

شرکت پخش مواد غذایی در رشت بیش از 3 میلیارد ریال محکوم شد

بازرس کل گیلان: بیماران در بیمارستان بندرانزلی سرگردان هستند

مهار آتش سوزی بزرگ در کارخانه لاستیک‌سازی رشت

آغاز صدور مجوز شکار پرندگان آبزی و کنارآبزی در گیلان

صدور مجوز عادی شکار پرندگان در گیلان آغاز شد

اعزام 40 دانش‌آموز نخبه گیلانی به مناطق عملیاتی جنوب کشور

7 هزار و 800 انجمن علمی دانشجویی در کشور فعال است