نسیم گیلان

آخرين مطالب

مرزبانان گیلان، حافظان مقتدر در مرزهای شمالی اجتماعي

مرزبانان گیلان، حافظان مقتدر در مرزهای شمالی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - گیلان یکی از استان‌های مرزی و ساحلی ایران است که با زحمات شبانه‌روزی و حراست مقتدرانه مرزبانان و همکاری مرزنشینان از امن‌ترین مرزهای آبی و خاکی کشور محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، پاسبانی از مرزها پشتوانه‌ای محکم برای امنیت داخلی کشور و تضمین کننده کارکرد مطلوب سیستم‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و نظامی است، گیلان یکی از استان‌های مرزی و ساحلی ایران است که همزمان از سه مرز فعال زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است.
این استان مرزنشین شمال ایران 340 کیلومتر مرز زمینی، دریایی و ریلی دارد و طول حوزه مأموریتی دریا در این استان مرزی ایران در دریای خزر 270 کیلومتر از رودخانه مرزی آستاراچای در دهانه پل مشترک مرزی تا انتهای شرق استان گیلان ادامه دارد و 38.5 کیلومتر مرز خشکی، ریلی و رودخانه‌ای را در شهرستان مرزی بندر آستارا که هم مرز با جمهوری آذربایجان است، شامل می‌شود.
با تلاش شبانه‌روزی مرزبانان و همکاری خوب مرزنشینان گیلان، مرزهای آبی و خاکی استان مقتدرانه حراست می‌شود، تحت پوشش و مراقبت‌های کامل و دقیق مرزبانان ناجا است و سبب شده است مرز گیلان به یکی امن‌ترین مرزهای کشور تبدیل شود.
سردار احمدعلی، گودرزی فرمانده مرزبانی کشور می‌گوید: به لطف خداوند متعال، مرزنشینان به عنوان حامیان افتخاری مرزبانان همواره نقش بسیار مؤثری در حفظ و تقویت امنیت مرزهای کشور داشته‌اند.
وی می‌افزاید: روابط ما با مرزنشینان از همان ابتدا بر پایه اعتماد، همکاری و همدلی استوار بوده است و توانسته‌ایم با همراهی آن‌ها گام‌های بلندی در راستای ایجاد امنیت پایدار در مرزها برداریم.
فرمانده مرزبانی کشور تصریح می‌کنند: مرزنشینان به عنوان مردمانی که در کنار مرزها زندگی می‌کنند، از نزدیک به مشکلات و چالش‌های موجود در این مناطق آگاه هستند و با درک اهمیت حفظ امنیت مرزها، به صورت مستمر از مرزبانان حمایت می‌کنند و در کنار آنها ایستاده‌اند.
گودرزی تاکید می‌کند: این همکاری ارزشمند، یکی از نعمت‌های الهی به شمار می‌رود و سبب شده است که مرزبانان با اطمینان خاطر بیشتری به وظایف خود بپردازند و مرزهای کشور را از هر گونه تهدید محافظت کنند.
وی اضافه می‌کند: هرچند که وظیفه اصلی تأمین امنیت مرزها بر عهده مرزبانان است، اما مرزنشینان همواره به عنوان پشتیبانان مؤثر، با ارائه اطلاعات، همکاری و حتی مشارکت مستقیم در بعضی موارد، به ایفای نقشی کلیدی در این امر پرداخته‌اند و این همدلی مایه توفیق بزرگی در حفظ امنیت کشور بوده است.
سردار اصغر بازگیر، فرمانده مرزبانی گیلان عنوان می‌کند: کنترل، مراقبت و جلوگیری از هرگونه تجاوز و عملیات‌های خلاف قاعده در مرز از سوی اتباع کشورهای همسایه و اجرای معاهدات و پرتکل‌های مرزی از شاخص‌ترین وظایف مرزبانان است.
وی ادامه می‌دهد: معاهدات مرزی براساس توافقات میان دو کشور است که می‌تواند سابقه‌ای 100 ساله داشته باشد، کما اینکه معاهدات مرزی ایران با کشور جمهوری آذربایجان متعلق به دوره شوروی سابق است و دو کشور همچنان به آن پایبند هستند.
فرمانده مرزبانی گیلان اضافه می‌کند: به‌روزرسانی این معاهدات نیازمند پروتکل‌هایی است که باید میان دو کشور توافق شود.

نسیم گیلان

ایران با کشور آذربایجان 340 کیلومتر مرز دارد فرمانده مرزبانی گیلان ایجاد امنیت، تغییرات در مرز و دفاع از حقوق دولت و مرزنشینان را از دیگر وظایف مرزبانی می‌داند و تاکید می‌کند: ایران با کشورهای همسایه 8755 کیلومتر مرز دارد که از این میزان 340 کیلومتر متعلق به مرز ایران در استان گیلان با کشور جمهوری آذربایجان است.
بازگیر با بیان اینکه بیشترین مرز ایران با کشور عراق با 1609 کیلومتر و کمترین با کشور ارمنستان حدود 48 کیلومتر است، خاطرنشان می‌کند: شیوه رصد، پایش و کنترل مرزهای پیرامونی در حوزه دریا و خشکی متفاوت است، در حوزه دریا باید از رادارها و تجهیزات فنی بیشتری استفاده کنیم زیرا در تاریکی شب با چشم مسلح نمی‌توان پایش‌های لازم را انجام داد.
وی اظهار می‌کند: بخش عمده‌ای از وظیفه پایش مرزها توسط نیروی انسانی و بخش دیگری نیز با تجهیزات هوشمند انجام می‌شود که کاربر آن نیروی انسانی و تلفیقی از سنتی و هوشمند است، هر کجا لازم باشد از تجهیزات هوایی، رادارها، ریزپرنده‌ها استفاده می‌کنیم و در این زمینه امکانات و تجهیزات خوبی داریم.
فعال کردن بازارچه مرزی جزو اختیارات مرزبانی نیست و باید از طریق استانداری و تعامل وزارت کشور از طریق رایزنی و موافقت کشور همسایه انجام شود، امنیت بازارچه‌های مرزی با مرزبانی است و اگر در گیلان بازارچه مرزی راه‌اندازی شود مرزبانی استان در بحث صدور گذر مرزی برای مرزنشینان و امنیت مرز آمادگی لازم را دارد.
فرمانده مرزبانی گیلان با اشاره به کارکرد امنیتی مرز تصریح می‌کند: در بحث کارکرد امنیتی مرز باید به صورت مستمر تحرکات کشور مقابل را رصد کنیم که در این زمینه سازمان‌های اطلاعاتی، دستگاه قضائی، سازمان‌ها و ارگان‌های دیگری نیز مرتبط هستند.
بازگیر با بیان اینکه مرزبانی گیلان با همه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط در مرز تعامل و همکاری خوبی دارد، می‌افزاید: در کارکرد سیاسی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و سایر ارگان‌ها و در کارکرد اجتماعی رسانه‌ها، سازمانه‌های مردم نهاد با مرزبانی همکاری دارند.
وی با اشاره به تاریخچه مرز ایران با کشورهای همسایه می‌گوید: از سال 1205 تا 1305 مرزها توسط مرزنشینان و افراد مسلحی کنترل می‌شد که با سلاح و امکاناتی که در اختیار داشتند از مرزها حراست می‌کردند؛ بنابراین قدمت مرزنشینان از مرزبانان بیشتر است.
مرزنشینان گیلان با مرزبانان همکاری خوبی دارند فرمانده مرزبانی گیلان با بیان اینکه مرزنشینان گیلان همواره در کنار مرزبانان بوده‌اند، اظهار می‌کند: همه مرزنشینان استان از جمله بازاریان، کشاورزان و روستاییان که از صنعت گردشگری بهره می‌برند، پای کار هستند و در قالب امنیت محله‌محور، تعامل و همکاری بسیار خوبی با مرزبانان دارند، کمااینکه بخشی از دستگیری عابران غیرمجاز در مرز با همکاری مرزنشینان انجام شده است.
بازگیر با بیان اینکه ارتباط مرزبانان ایران با کشورهای همسایه بر اساس توافق نامه‌های قبلی است، ادامه می‌دهد: ما دو نوع مرزبان درجه یک و درجه 2 داریم و مرزبان درجه یک اختیارات بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه بخشی از وظایف و اختیارات مرزبانان تفویض از وزارت امور خارجه است، می‌گوید: مرزبانان در آستارا می‌توانند به حوادث مرزی تا عمق 45 کیلومتری خاک ایران و کشور جمهوری آذربایجان ورود کنند و بررسی مشترک داشته باشند.

نسیم گیلان

روابط مرزبانان ایران بر اساس صلح و دوستی است فرمانده مرزبانی گیلان با بیان اینکه روابط مرزبانان ایران با کشور جمهوری آذربایجان در مرزها به دور از تنش و بر اساس صلح و دوستی بوده و در سطح بسیار خوب و مطلوب است، خاطرنشان می‌کند: از حیث درخواست‌ها و مطالبات ایران و آذربایجان در مواقع بسیار حساس همچون انتخابات سراسری و سایر موارد، همکاری دو کشور در زمینه کنترل تردد مرزها بسیار خوب بوده است و در صورت لزوم ملاقات‌های مرزی روی پل مرزی یا مناطق دریایی انجام می‌شود.
بازگیر در خصوص قاچاق کالا در مرزهای استان تصریح می‌کند: با توجه به اینکه از 340 کیلومتر مرز ایران با جمهوری آذربایجان 270 کیلومتر دریایی است، شناورهای تجاری از راه دریایی وارد منطقه آزاد انزلی می‌شوند و بار خود را تخلیه می‌کنند که در این منطقه فرماندهی مرزبانی و انتظامی استان به ویژه پلیس اقتصادی پای کار هستند.
وی با بیان اینکه در منطقه آزاد بحث قاچاق کالا نداریم، عنوان می‌کند: در بحث گمرک و منطقه آزاد انزلی، تمرکز مرزبانی گیلان بر پیشگیری از قاچاق کالا و ایجاد امنیت اقتصادی برای تجارت بوده و در مرز آستارا نیز در بحث صادرات و واردات تمرکز مرزبانی بر کنترل بار ریلی و روزانه 200 تا 250 دستگاه کامیون‌های ترانزیتی با هدف جلوگیری از قاچاق کالای اساسی همچون آرد و همچنین سلاح، مهمات و مواد مخدر است، امسال 10 باندی که در حوزه دریا فعال بودند و مقصد آن‌ها کشورهای همسایه بود توسط مرزبانی گیلان دستگیر شده‌اند.
فرمانده مرزبانی گیلان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 100 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و سنتی و حدود 30 قبضه اسلحه توسط مرزبانی گیلان کشف شده است، می‌افزاید: در بحث برداشت ماسه و چوب قاچاق با جدیت ورود کرده‌ایم و طی 50 مأموریت انجام شده، بالغ بر 100 دستگاه خودروی ماسه و چوب، لوازم آرایشی و سیگار قاچاق توقیف شده که بخشی از این کشفیات با تعامل انتظامی استان و استان‌های همسایه به صورت مشترک بوده است.
بازگیر با اشاره به امکانات خوب مرزبانی گیلان می‌گوید: طی سه سال گذشته، بیشتر تجهیزات در بحث کنترل دریا به مرزبانی استان اختصاص پیدا کرده است، مرزبانان گیلان توانایی و ماندگاری در دریا دارند و به صورت شبانه‌روزی می‌توانند شناورهای تجاری و ترانزیتی که وارد دریا می‌شوند را کنترل و کریدور خاصی را برای آن‌ها تعریف کنند.
وی اظهار می‌کند: در مرز خشکی که نیز از رادارهای بسیار پیشرفته بهره‌مند هستیم و نصب دوربین و هوشمندسازی مرز در دستور قرار دارد، بعد از یک وقفه طولانی و طی سه سال گذشته بالغ بر 10 کیلومتر انسداد مرز استان انجام شده و مقداری باقی مانده است که امیدواریم با تعامل و رایزنی دولت جدید، امسال یا سال آینده آن را اجرا کنیم.
در بحث گمرک و منطقه آزاد انزلی، تمرکز مرزبانی گیلان بر پیشگیری از قاچاق کالا و ایجاد امنیت اقتصادی برای تجارت بوده و در مرز آستارا نیز در بحث صادرات و واردات تمرکز مرزبانی بر کنترل بار ریلی و روزانه 200 تا 250 دستگاه کامیون‌های ترانزیتی با هدف جلوگیری از قاچاق کالای اساسی همچون آرد و همچنین سلاح، مهمات و مواد مخدر است، امسال 10 باندی که در حوزه دریا فعال بودند و مقصد آن‌ها کشورهای همسایه بود توسط مرزبانی گیلان دستگیر شده‌اند
فرمانده مرزبانی گیلان با تاکید بر اینکه مرزبانی گیلان هم تراز با سایر مرزهای کشور تجهیزات لازم را دارد و این امکانات هر سال تقویت می‌شود، خاطرنشان می‌کند: ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی کل مرزبانی کشور عنایت ویژه‌ای به مرز و مرزبانان دارند، گیلان از حیث نیروی تخصصی یکی از استان‌های کارآمد است و در بحث نیروی متخصص در حوزه دریا و دریانوردی، امنیت دریا، شناور و حتی غواصی، مربی آموزشی به سایر استان‌ها اعزام می‌کنیم.
بازگیر در خصوص ایجاد بازارچه مرزی در گیلان می‌گوید: ایجاد بازارچه‌های مرزی مقوله خاصی است که باید تخصصی به آن پرداخته شود، در دولت تدبیر و امید قانون تجارت مرزی تصویب شد و به صورت قانون درآمد و اکنون در کشور حدود هشت بازارچه مرزی فعال است.
وی با بیان اینکه فعال کردن بازارچه مرزی جزو اختیارات مرزبانی نیست و باید از طریق استانداری و تعامل وزارت کشور از طریق رایزنی و موافقت کشور همسایه انجام شود، می‌افزاید: امنیت بازارچه‌های مرزی با مرزبانی است و اگر در گیلان بازارچه مرزی راه‌اندازی شود مرزبانی استان در بحث صدور گذر مرزی برای مرزنشینان و امنیت مرز آمادگی لازم را دارد.

نسیم گیلان

به گزارش ایمنا، نخستین تحول فکری مرزبان، نگریستن به مسائل، موضوعات و پدیده‌ها از منظر منافع ملی کشور است و در سرآغاز روابط و مذاکرات مرزی میان کشورهای همسایه، برخورداری از چنین حساسیتی از ضروریات به شمار می‌رود.
ملاقات مرزی بخش عمده و مهمی از وظایف مرزبانان را تشکیل می‌دهد و اهمیت آن به حدی است که اگر مرزبانان با صبر و تأمل و داشتن اطلاعات کافی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور مقابل به ویژه محدوده مرز در ملاقات مرزی شرکت کنند می‌توانند در برقراری صحیح ارتباط و انجام مذاکرات مرزی موفق و حافظ منافع ملی باشند، از این‌رو برای رسیدن به این مهم، دانستن فنون و آشنایی با قواعد و اصول مذاکره و پیدا کردن مهارت لازم در زمینه اصول دیپلماسی، مرزبانان را در کنترل و مراقبت از مرزها و استیفای حقوق دولت و اتباع مرزنشین و حصول به نتایج بهتر یاری خواهد کرد.
مذاکره متداول‌ترین وسیله برقراری ارتباط میان انسان‌ها است، آشنایی به فنون مذاکره انسان‌ها را به این توان و سلاح مجهز می‌کند که در جریان ارتباط با دیگران در هر سطحی، به توافقی معقول، منطقی، منصفانه، قابل دوام و سریع دست پیدا کنند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف مرزبانان پس از استقرار در نواحی مرزی، همکاری دوجانبه با مرزبانان کشور مقابل بر اساس قراردادها و پروتکل‌ها و توافقنامه‌های دولت‌های طرفین مرز برای نیل به امنیتی پایدار در نواحی مرزی است که از آن به عنوان دیپلماسی تعبیر می‌شود.
دیپلماسی در مرز در واقع مجری سیاست‌های خارجی است که تابع مقررات خاص هر مرز توسط مرزبان کشور برای جلوگیری از اتلاف وقت و در راستای حل و فصل اختلافات مرزی، پیگیری خطوط و علائم مرزی و رسیدگی به حوادث و جرایم مرزی و از همه مهم‌تر ایفای حقوق دولت و مرزنشینان است.
کد خبر 803516

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/782611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاریخ رصدخانه‌های ایران مرور شد

ورود گوگل و کوالکام به صنعت خودرو

رقابت 19 تیم جنگجوربات برای آچمز کردن حریف

رونمایی لباسِ فضانوردی مربوط به پروژه ی آرتمیس 3

مادران شهدا جلوه ای از ایمان، پاکدامنی، اخلاص و صبر و شکیبایی هستند

گیلان سفید پوش شد + فیلم

گیلان میزبان مسابقات والیبال نشسته ساحلی جانبازان و توان‌یابان کشور شد

کشف و رها سازی 13 پرنده مهاجر از فروشندگان غیرمجاز در لنگرود

برگزاری مسابقات والیبال نشسته ساحلی کشور در گیلان

قانون حجاب در مرحله ابلاغ برای اجرایی شدن

تغییر کاربری‌های غیرمجاز یکی از مشکلات استان‌های شمالی است

آخرین وضعیت قانون حجاب به روایت دادستان کل کشور

3 رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه گیلان اضافه شد

تصاویری زیبا از بارش برف پاییزی در روستای امام املش

جلوه های زیبای از بارش برف پاییزی در ارتفاعات ماسوله

داماش گیلان در رشت صدرنشین لیگ دسته یک فوتبال را متوقف کرد

بسته بودن محور پونل - خلخال

وضعیت قانون حجاب از زبان دادستان کل کشور

سارقان یک میلیون دلاری در گیلان دستگیر شدند

همدلی گیلانیان با مردم مظلوم غزه، لبنان و فلسطین

محور پونل-خلخال به دلیل برف و کولاک مسدود شد

بارش برف پائیزی در اولسبلنگاه ماسال

دستگیری سارقان مسلح در گیلان

بالای جدول لیگ دسته اول فوتبال نارنجی شد

برف، محور پونل ـ خلخال را مسدود کرد

زندگی رسم خوش آیندی است!

انتصاب دبیر هفته کتاب

تاثیر دیجیتال بر فردوسی گریزی!

چرا بعضی ها رنگ هایی «نامرئی» را می بینند که هیچ کس دیگر نمی تواند ببیند؟

دسترسی نابینایان به فناوری‌های رایانه با محصول ایرانی

حمله هکری به سایت یک بانک/کشف و شناسایی 50 آسیب‌پذیری از سامانه‌ها

قویترین سیلندر هیدرولیک جهان 1000 فیل را در یک حرکت بلند می‌کند

3 ماهواره چین به فضا پرتاب شدند

رقابت 19 تیم جنگجورباتی برای آچمز کردن حریف

سفر بصری به اتا کارینا

پاشیدن الماس چند میلیون تُن المان در آسمان/ هوا خنک می‌شود

ملاقات عمومی سرپرست بنیاد شهید تهران بزرگ با جانبازان و خانواده‌های جامعه هدف

نشست توسعه اندیشکده ها در جامعه نخبگانی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

عرضه 18 تن مرغ گوشتی توسط مددجویان زندان لاهیجان

بارش شدید برف در گردنه حیران/ تردد در جاده‌ها جریان دارد

درآمد 250 میلیارد ریالی گیلان از محل حقوق دولتی معادن

بارش‌ها در گیلان تاکنون خسارتی نداشته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: تامین غذای سالم محور توسعه است

دادستان کل کشور: جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز باید گرفته شود

ارتفاع برف در جاده خلخال رکورد شکست

طغیان رودخانه نهزم بر اثر بارش شدید باران در شفت

بارش برف در برخی مناطق کشور

جلوی ساخت و ساز‌های غیرمجاز در گیلان گرفته شود

9 آمبولانس و موتورلانس به ناوگان خودرویی اورژانس 115 گیلان افزوده شد

پوکی استخوان یک بیماری نامرئی است