نسیم گیلان
آستارا، دروازه تجارت با اورآسیا
شنبه 30 فروردين 1404 - 14:03:05
نسیم گیلان - آستارا با داشتن مزیت‌های فراوان تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و ظرفیت‌های مرزی، بندری، جاده‌ای و ریلی دروازه‌ای برای تجارت با کشورهای اوراسیا و حوزه قفقاز است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، آستارا با دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و داشتن سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با کشور جمهوری آذربایجان و قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب، مسیری مناسب و مقرون به صرفه برای صادرات کالاها به کشورهای اوراسیا و حوزه قفقاز است و ظرفیت‌های تجارت برون مرزی این شهرستان، تولیدکنندگان را برای سرمایه‌گذاری برای تولید و ارزآوری بیشتر فرا می‌خواند.
بندر آستارا در منتهی‌الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان از ظرفیت‌های بندر، منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان برخوردار است و گمرکات آستارا همواره در اقتصاد و تجارت خارجی ایران نقش به‌سزایی دارد و فعالان و تجار از راه‌های ارتباطی شهرستان با خارج از کشور در امر صادرات و واردات کالاها بهره می‌برند.
آستارا با داشتن مزیت‌های فراوان تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و ظرفیت‌های مرزی، بندری، جاده‌ای و ریلی دروازه‌ای برای تجارت با کشورهای اوراسیا و حوزه قفقاز است و با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه خود در سال سرمایه‌گذاری برای تولید می‌تواند نقشی مؤثری در اقتصاد استان گیلان و کشور ایفا کند.
آستارا ظرفیت بسیار خوبی برای تجارت دارد

نسیم گیلان

هادی حق‌شناس، استاندار گیلان با بیان اینکه هیچ شهری در کشور همچون آستارا چنین ظرفیتی برای صادرات و واردات کالا ندارد، اظهار می‌کند: در آستارا سه مرز زمینی، دریایی و ریلی وجود دارد که نشان‌دهنده ظرفیت بالای این شهرستان در تجارت انواع کالاها است.
وی می‌افزاید: از شش میلیون تن کالا صادر و وارد شده در گیلان، 2 میلیون تن مربوط به صادرات، 2 میلیون تن مربوط به واردات و 2 میلیون تن مختص ترانزیت است که بخش عمده ترانزیت در مرز آستارا انجام می‌شود.
استاندار گیلان با اشاره به جلسه اخیر خود با سفیر جمهوری آذربایجان در ایران خاطرنشان می‌کند: مشکلات میان 2 کشور در مسیر رفع شدن است و در صورت رفع مشکلات، مرز آستارا توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد اما این موضوع وابسته به این است که ما نیز در این زمینه، امکانات لازم را فراهم کنیم.
حق‌شناس تصریح می‌کند: راه‌آهن رشت به آستارا، با پیگیری‌های رئیس جمهوری امسال عملیاتی می‌شود. تاکنون 30 کیلومتر آزادسازی انجام شده است و برای این موضوع شب عید 380 میلیارد تومان به گیلان تخصیص پیدا کرد و با تاکید رئیس جمهوری نباید به شالیزارها آسیبی وارد شود و به این دلیل، پروژه راه‌آهن از روی پل می‌گذرد.
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان در اردیبهشت‌ماه و تأثیر این سفر در ارتقای مراودات اقتصادی گیلان با آذربایجان تصریح می‌کند: در این سفر بنده نیز رئیس‌جمهور را همراهی خواهم کرد و حتماً پیگیر توسعه بازارچه آستارا خواهیم بود.
آستارا یکی از چهار مرز فعال کشور است

نسیم گیلان

سید مرتضی عظیمی، مدیر پایانه مرزی آستارا به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: شهرستان آستارا یکی از چهار مرز مهم فعال کشور و تنها مرزی است که در آن حمل‌ونقل و ترکیبی شامل جاده‌ای و ریلی و دریایی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه حمل‌ونقل بین‌المللی به ویژه ترانزیت نقش به‌سزایی در تجارت و اقتصاد شهرستان آستارا و استان گیلان دارد، می‌افزاید: گذرگاه مرزی جدید آستارا در سال 1402 به دست وزیر راه و شهرسازی وقت افتتاح شد و به بهره برداری رسید؛ در همان سال نشست مشترکی در بحث تردد و ورود و خروج کامیون‌ها از مرز زمینی میان مقامات دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد.
مدیر پایانه مرزی آستارا خاطرنشان می‌کند: اکنون تردد و ورود و خروج کامیون‌های ترانزیتی در دو مرز زمینی آستارا در حال انجام است و ترانزیت انواع کالاها به‌ویژه محصولات کشاورزی شامل انواع میوه و سبزیجات از این مرز به کشورهای همسایه ازجمله آذربایجان و روسیه انجام می‌شود و تجار نیز در صادرات نقش به‌سزایی دارند و به دنبال بازارهای خارجی هستند تا بتوانند کالاهای خودشان را عرضه کنند.
عظیمی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه در فصل صادرات به واسطه نوبت‌گیری تعدادی بسیار زیادی از رانندگان کامیون‌های ترانزیتی برای تردد از مرز آستارا، در شهر صف‌های طولانی و ترافیک ایجاد می‌شد و رانندگان و شهروندان را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کرد، از این‌رو سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال 1402 نسبت به راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی اقدام کرد.
وی می‌گوید: هر طرحی در ابتدای اجرا، با مشکلاتی رو به رو می‌شود، اما در سال 1402، 85 درصد طرح نوبت‌دهی در مرز آستارا از طریق سامانه اجرا و از دهم بهمن‌ماه سال 1403 طرح نوبت‌دهی صد در صد اینترنتی شد.
نوبت‌دهی در مرز آستارا کاملاً اینترنتی انجام می‌شود

نسیم گیلان

مدیر پایانه مرزی آستارا تاکید می‌کند: اکنون رانندگان کامیون‌های حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانند از هر نقطه از کشور برای تردد از مرز آستارا طریق سامانه اینترنتی، نوبت‌گیری کنند.
عظیمی اظهار می‌کند: پس از افتتاح مرز جدید آستارا و با توجه به نزدیکی ایران به جمهوری آذربایجان و روسیه، تجار بسیاری از استان‌ها تمایل بیشتری دارند تا از مرز آستارا به بازارهای این کشورها دسترسی و صادرات داشته باشند، از این‌رو سالانه ورود و خروج حدود 150 هزار ناوگان ترانزیت از مرز آستارا انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه به دلیل حجم بالای تردد، زیر ساخت‌های مرزی آستارا باید تکمیل و تجهیز شود، می‌گوید: اکنون سه پروژه ملی در مرز آستارا در حال اجرا است. شامل پروژه احداث بزرگراهی آستارا- آستارا به طول 1400 متر، احداث پایانه جدید و محوطه سازی پایانه می‌باشد.
مدیری پایانه مرزی آستارا می‌افزاید: پایانه مرزی شهرستان، در زمینی به مساحت حدود 11.5 هکتار در روستای باغچه‌سرا احداث می‌شود و اراضی از مالکان خریداری و تملک شده است و شش و نیم هکتار آن در حال اجرا بوده و تاکنون حدود چهار هکتار نیز توسط پیمانکار آماده شده است.
عظیمی خاطرنشان می‌کند: محوطه‌سازی پس‌کرانه پایانه مرزی در حال انجام است و از سوی دیگر، به تازگی پشت پس‌کرانه زمینی به مساحت 2.2 هکتار توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به سازمان راهداری واگذار شده است و اکنون آماده‌سازی آن 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مساعد بودن شرایط جوی تا خردادماه جاری افتتاح خواهد شد و با بهره‌برداری از این پروژه مشکلات ناشی از پارک و ترافیک کامیون‌ها در معابر شهری آستارا رفع می‌شود.
گمرک آستارا رتبه هفتم کشور را در صادرات دارد

نسیم گیلان

نادر انصاریان حیدرلو، سرپرست اداره کل گمرک آستارا به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: مرز آستارا یک مرز ملی و بین‌الملی بسیار مهم است و گمرک شهرستان در صادرات رتبه هفتم و واردات رتبه هفدهم را در کشور دارد.
وی می‌افزاید: سال 1403 مقدار 928 هزار تن کالا به ارزش 574 میلیون دلار از گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده و عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات نباتی، ازجمله انواع میوه و سبزیجات فصل، محصولات معدنی و مصنوعات (نمک، و گوگرد خاک، و سنگ گچ و آهک و سیمان)، محصولات سرامیکی، مصنوعات سنگ و شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، محصولات شیمیایی، پتروشیمی و پلاستیکی و صنایع غذایی به کشورهای آذربایجان، روسیه‌، گرجستان، قزاقستان، ترکمنستان، بلاروس، اوکراین و افغانستان صادر شده که نسبت به سال قبل از لحاظ وزن 68 درصد و از حیث ارزش 74 درصد افزایش داشته است.
سرپرست اداره کل گمرک آستارا. با بیان اینکه طی این مدت، 183 هزار تن کالا به ارزش 236 میلیون دلار عمدتاً از کشورهای روسیه و آذربایجان از طریق گمرک آستارا وارد کشور شده است، خاطرنشان می‌کند: سال 1403، 178 هزار تن کالا به ارزش 99 میلیون دلار از منطقه ویژه اقصادی آستارا وارد کشور شده است.
انصاریان ادامه می‌دهد: بیشتر کالاهای اساسی وارداتی شامل غلات (جو و ذرت دامی، گوشت و روغن و همچنین چوب و تخته، محصولات شیمیایی، کاغذ و مقوا، خمیر چوب، ماشین‌آلات، لوازم و قطعات آن بوده است.
افزایش ترانزیت خارجی در مرز آستارا

نسیم گیلان

وی با بیان اینکه طی همین مدت 727 هزار تن کالا از طریق گمرک آستارا ترانزیت خارجی از مبدا شده که نسبت به سال قبل از لحاظ وزن 63 درصد افزایش داشته است، اضافه می‌کند: طی همین مدت 389 هزار تن کالا از طریق منطقه ویژه اقتصادی آستارا، ترانزیت خارجی از مبدا شده که نسبت به سال قبل از لحاظ وزن 35 درصد کاهش داشته و عمده کالاهای ترانزیت خارجی از مبدا بوده است.
سرپرست اداره کل گمرک آستارا با بیان اینکه 302 هزار تن کالا از طریق گمرک آستارا ترانزیت خارجی به مقصد شده، که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزن 20 درصد افزایش داشته است، تصریح می‌کند: طی همین مدت مقدار 342 هزار تن کالا از طریق منطقه ویژه اقتصادی آستارا، ترانزیت خارجی به مقصد شده، که نسبت به سال قبل از لحاظ وزن 53 درصد افزایش داشته است.
انصاریان با بیان اینکه میزان واردات کالای از طریق گمرک پایانه ریلی آستارا در 1403 را 79 هزار تن کالا به ارزش 50 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل از حیث ارزش 12 درصد افزایش داشته است، تصریح می‌کند: کالای وارداتی از کشورهای روسیه، آذربایجان و گرجستان جابجا شده است.
افزایش صادرات از گمرک پایانه ریلی آستارا

نسیم گیلان

وی با بیان اینکه میزان صادرات کالا از طریق گمرک پایانه ریلی آستارا در 1403 را 110 هزار تن کالا به ارزش 41 میلیون دلار بوده است، اضافه می‌کند: عمده اقلام صادراتی به کشورهای روسیه، آذربایجان، گرجستان بوده که توسط 1852 واگن جابه‌جا شده است.
سرپرست اداره کل گمرک آستارا می‌گوید: 432 هزار تن کالا به ارزش 385 میلیون دلار از پایانه ریلی آستارا توسط 6852 واگن ترانزیت شده که نسبت به سال قبل از حیث ارزش 46 درصد و تعداد واگن 13 درصد افزایش داشته است.
انصاریان می‌افزاید: در سال 1403، 6367 نفر مسافر از مرز آستارا به کشور وارد و 1412 نفر مسافر خارج شدند که نسبت به سال قبل، به ترتیب دو درصد در ورود و پنج درصد در خروج مسافر کاهش داشته است.
لزوم تجهیز مرز راهبردی آستارا

نسیم گیلان

به گزارش ایمنا، مرز آستارا به دلیل موقعیت راهبردی و برخورداری از ظرفیت بسیار خوب حمل‌ونقل ترکیبی همچون زمینی، دریایی و ریلی یکی از مهمترین مرزهای ایران محسوب می‌شود و در تجارت و رونق اقتصادی منطقه و کشور بسیار مهم و اثرگذار است، اما مرز آستارا همواره با مشکلاتی روبه‌رو بوده است و اکنون نیز به دلیل نواقصی که زیرساخت‌ها و ارائه خدمات این گذرگاه مرزی وجود دارد، آنطور که انتظار است، کار به خوبی پیش نمی‌رود.
استقرار نیروی بیشتر ارزیاب و ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها، راه‌اندازی تجهیزات و امکانات لازم ازجمله تیر پارک و پذیرش بیشتر کامیون‌ها به‌ویژه از سوی کشور همسایه در مرز موجب می‌شود تا تردد کامیون‌های ترانزیتی تسهیل شود و هر چه در این مرز مهم و استراتژیک امکانات و تجهیزات بیشتری فراهم و مشکلات تجار و بازرگان رفع شود و صادرات و واردات در مرز آستارا توسعه پیدا کند که موجب رونق اقتصادی بیشتر منطقه و استان گیلان می‌شود.
گزارش از محمدرضا رشیدی؛ خبرگزاری ایمنا گیلان
کد خبر 858777

http://www.gilan-online.ir/fa/News/812856/آستارا،-دروازه-تجارت-با-اورآسیا
بستن   چاپ