نسیم گیلان
◄ چرا باید راه آهن رشت آستار را ساخت؟ / اعلام آمادگی مسئول کارفرمایی در مطالعات توجیهی طرح برای مناظره
چهارشنبه 30 آبان 1403 - 13:39:02
نسیم گیلان - تین نیوز |
با وجود مخالفت جمعی از کارشناسان ریلی با ساخت راه آهن رشت آستارا، موافقان نیز استدلال های قابل توجهی برای ساخت آن دارند.
به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان در مورد ساخت این خط ریلی، معتقد است: بخشی از سخنان درباره مشکلات عمومی پروژه های عمرانی کشور صحیح است و نیازمند چاره جویی است با اینحال اغلب ادعاهای مطح شده نسبت به مشکلات راه آهن رشت - آستارا و نتیجه گیری که اجرای این طرح را خیانت تلقی می شود، نادرست است.
وی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، تاکید کرد: مخالفان با به کارگیری تعابیر شدید اللحن و تند در یک سال و نیم گذشته ده ها مقاله و سخنرانی علیه این طرح مهم و راهبردی کشور داشته‌ اند و گویا قصد دارند با هیاهو و مطالب علمی‌نما مقصود خود را پیش ببرند و گویا در این کشور همه خائن یا نادان هستند 
ناصریان خاطرنشان کرد: احداث یا عدم احداث طرح مصوب راه‌آهن رشت آستارا بسیار مهم است و در مقالات و سمینارها و جلسات بسیاری در سازمان های دولتی کشور مطرح و بحث و مکاتبات بسیاری در تایید و اهمیت احداث طرح صادر شده است و در حدی که اینجانب مطالعه می کنم نسبت مکاتبات اداری، گزارشات پژوهشی راهبردی و اقتصادی و اعلام نظر مقامات ذیصلاح در تایید این طرح دهها برابر نظرات انتقادی است. او ادامه داد: نمونه عرض می کنم مرحوم رستم قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی می گفت اگر ساختمان وزارت را بفروشیم باید وجه احداث راه آهن رشت - آستارا را تامین کنیم و آن را زودتر بسازیم. یا جناب مهندس صادق افشار که 24 سال معاون وزیر راه در امور بهره برداری یا ساخت راه آهن بودند و طرح باشکوه راه‌آهن بافق - مشهد را با همت بلند در مدت فشرده به صورت طرح نمونه ملی مدیریت نموده و ساختند، می‌گفت اگر اهمیت راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا را به موقع درک می‌کردم آن را قبل از راه‌آهن بافق- مشهد می‌ساختم.
ناصریان افزود: در کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران که توسط آقای دکتر حسن روحانی تالیف و در سال 1389 منتشر شده است، بر اجرای این طرح مهم و راهبردی از منظر امنیت ملی تأکید شده است. احداث راه‌آهن رشت - آستارا به دلایل متعدد اقتصادی و راهبردی و بین المللی ضروری است و اگر ساخته نشود، هزینه های قابل توجه انجام شده در راه آهن قزوین -رشت نیز به اهداف و انتفاع مورد نظر نمی رسد.
این کارشناس حمل و نقل خاطرنشان کرد: راه آهن رشت - آستارا نه تنها در کریدور شمال جنوب اهمیت دارد بلکه در راستای شرقی غربی نیز قابل استفاده است (سرخس-آستارا) و همچنین برای دسترسی از آبهای آزاد جنوب به گرجستان و دریای سیاه و بالعکس (کریدور جنوب-غرب) نیز مهم است و البته به اقتضای هر پروژه هزینه‌ها، دشواریها و شرایط خاصی وجود دارد که باید ملاحظات و تمهیدات مناسب در طراحی و اجرای پروژه رعایت شود تا نگرانی‌ها و ریسک‌های احداث آن کاهش یابد و مدیریت شود ولی با ترس از ریسکها و توقف در انجام امور مهم و راهبردی، پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
وی تاکید کرد: احداث طرح فوق در سال 1387 مصوب شده و اینجانب مسئول کارفرمایی در مطالعات توجیهی طرح را داشتم و از آن تاریخ تاکنون دلایل توجیهی آن افزایش یافته است. این طرح جزو طرح های ویژه است که مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را دارد و جزء طرح‌های واجد مصوبه هیئت وزیران برای تامین مالی از محل تهاتر نفت در اردیبهشت 1402 و مصوبه برای تأمین مالی از محل وام روسی در اسفند 1402 است و اینجانب حاضرم با اهل فن در این رابطه بحث عمومی هم داشته باشم.

http://www.gilan-online.ir/fa/News/790021/◄-چرا-باید-راه-آهن-رشت-آستار-را-ساخت؟---اعلام-آمادگی-مسئول-کارفرمایی-در-مطالعات-توجیهی-طرح-برای-مناظره
بستن   چاپ