لنگرود ظرفیتهای استراتژیک دریامحور و گردشگری دارد
گفتگو
بزرگنمايي:
نسیم گیلان - به گزارش خبرنگارخبرآنلاین گیلان ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به ظرفیتهای کمنظیر شهرستان لنگرود در حوزه گردشگری، کشاورزی و اقتصاد دریامحور، خواستار اولویتبندی پروژههای نیمهتمام این شهرستان برای بهرهبرداری سریعتر شد. میرمحمد غراوی در جریان سفر به شهرستان لنگرود و بازدید میدانی از طرحهای عمرانی، اظهار داشت: لنگرود با اقلیم متنوع، چشماندازهای طبیعی چون کوه، جنگل و رودخانه، همچنین اتصال به دریا و برخورداری از روستاها و شهرهای زیبا، از ظرفیتهای منحصر به فردی در توسعه گردشگری، کشاورزی و اقتصاد دریامحور برخوردار است.
وی با اشاره به محدودیت اعتبارات عمرانی شهرستان، افزود: با وجود جمعیت و وسعت بالای لنگرود، بودجه تملک دارایی سرمایهای شهرستان تنها 130 میلیارد تومان است که حتی در صورت تخصیص کامل نیز پاسخگوی نیازها نیست، چه رسد به شرایطی که تخصیص آن به کمتر از 50 درصد برسد. غراوی تأکید کرد: برای بهرهوری بیشتر، فرمانداری باید بهعنوان رئیس کمیته برنامهریزی شهرستان، پروژههای نیمهتمام را اولویتبندی کرده و تمرکز را بر طرحهایی بگذارد که با پیشرفت فیزیکی بالا و منابع اندک، در کوتاهمدت قابل بهرهبرداری هستند. وی ادامه داد: پروژههایی که تنها 10 تا 20 درصد پیشرفت دارند باید در اولویت قرار گیرند، نه آغاز پروژههای جدید بدون ضرورت.
وی همچنین از تلاشهای مؤثر مهندس لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، قدردانی کرد و گفت: با پیگیریهای ایشان، بخش قابل توجهی از اعتبارات پروژهها از طریق وزارتخانهها و ردیفهای ملی تأمین شده و پیشبینی میشود در سال جاری بیش از 1500 تا 2000 میلیارد تومان اعتبار ملی به شهرستان تزریق شود. معاون عمرانی استاندار گیلان خاطرنشان کرد: دستگاههای اجرایی استان باید آمادگی لازم برای جذب این اعتبارات و اجرای مؤثر طرحهای اولویتدار را داشته باشند تا مردم هرچه زودتر از منافع آن بهرهمند شوند. غراوی همچنین با اشاره به برخی مشکلات در اجرای پروژهها، گفت: بسیاری از چالشها مربوط به اختلافات اجرایی یا ضعف هماهنگی بین دستگاههاست که بدون نیاز به منابع مالی، با تدبیر در سطح استان قابل حل است. این موارد بهعنوان مصوبات جلسه تدوین و ابلاغ خواهد شد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش شهرداریها، تأکید کرد: شهرداریها بهعنوان نهادهای عمومی غیردولتی، باید بر اساس اسناد بودجهای و با نظارت شوراهای اسلامی شهر عمل کنند.
وی افزود: در جلسات پیشین شهرداران و همچنین در مکاتبات رسمی، از شهرداریها خواسته شده است تا با شناسایی و مطالعه دقیق، نقاط مناسب برای بلندمرتبهسازی را مشخص کنند تا ضمن پاسخ به نیاز مسکن، از زیرساختهای شهری نیز به درستی پشتیبانی شود. غراوی تصریح کرد: اجرای بلندمرتبهسازی در نقاط مناسب نیازمند امکانسنجی دقیق، بررسی ترافیک، تأمین خدمات زیربنایی نظیر آب، برق و خدمات عمومی است و انتظار میرود شهرداران با استفاده از مشاوران متخصص یا ظرفیت درونسازمانی، این فرآیند را با جدیت دنبال کنند. وی در جمع مسئولان شهرستانی، با اشاره به ضوابط بلندمرتبهسازی، اظهار داشت: احداث ساختمانهای تا 8 طبقه در طرحهای هادی و تا 10 طبقه در طرحهای جامع در اختیار استان است، اما برای ساختمانهای بالاتر از 10 طبقه تا 30 طبقه، نیاز به مصوبه کمیسیون ماده 5 و تأیید دفتر نظارت شورایعالی شهرسازی وجود دارد.
غراوی افزود: تمامی ضوابط مربوط به طبقات، سطح اشغال، فضای باز و مقررات ساختوساز بلندمرتبهها باید در شورایعالی تصویب و ابلاغ شود. مشاوران طرح جامع شهری نیز باید از شهرهای دیگر انتخاب و پس از ارسال طرح به استان، مراحل قانونی تصویب در دستور کار قرار گیرد. معاون استاندار گیلان با اشاره به نقش مهم دهیاریها، بخشداریها و شوراها در مدیریت روستایی تأکید کرد: همه دستگاهها باید مجری قوانین و ضوابط باشند و نمیتوان پس از تخلف ادعا کرد که از قانون اطلاع نداشتند. هیچگونه بینظمی یا تخلفی از سوی دهیار، بخشدار یا شهردار پذیرفته نیست.

-
شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۵:۴۴
-
۶ بازديد
-

-
نسیم گیلان
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/811172/