نسیم گیلان

آخرين مطالب

چرا رشت به آستارا نمی رسد؟! اقتصادی

چرا رشت به آستارا نمی رسد؟!
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - تین نیوز |
دو سال از کلنگ زنی پروژه رشت آستارا می گذرد و در این مدت تنها بین 3 تا 7 درصد پیشرفت اجرایی داشته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از اهداف برنامه هفتم فعال سـازی مزیت هـای جغرافیایی، سیاسی و تبدیل ایران بـه مرکـز مبـادلات و خـدمات تجـاری، انـرژی، ارتباطـات و حمل ونقل با روان سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم است.
به اعتقاد کارشناسان حوزه حمل و نقل، برای دستیابی به این هدف توسعه سیستم حمل و نقل و تکمیل کریدورهای ترانزیتی در دست ساخت خصوصا کریدور شمال به جنوب باید در اولویت مسئولان کشور خصوصا وزارت راه وشهرسازی قرار بگیرد. یکی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی در دست ساخت، راه آهن رشت ــ آستاراست. این راه آهن به عنوان حلقه نهایی کریدور بین المللی شمال جنوب شناخته می شود و با توجه به تنش های سیاسی در منطقه، اهمیت آن برای عبور 15 تا 20میلیون تن بار از روسیه و کشور های حوزه خزر و همچنین انتقال بار از هند به روسیه، چندبرابر شده است. در این خصوص بد نیست بدانیم راه آهن رشت ــ آستارا، مسیری 163کیلومتری از انتهای کریدور ریلی شمال به جنوب است. ساخت این کریدور با توجه به هزینه بالای آن هم برای تملک اراضی و هم برای ساخت، استفاده از منابع خارجی را ضروری کرده است. در دولت سیزدهم، با روسیه که یکی از کشور های اصلی بهره بردار از کریدور شمال ــ جنوب است، مذاکراتی برای مشارکت در تامین مالی ساخت راه آهن رشت ــ آستارا انجام گرفت.
به طوری که پیش از این محمد منجمی، مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن شمال از آماده شدن پیش نویس قرارداد مشارکت ایران و روسیه برای ساخت راه آهن رشت آستارا خبر داده بود.
کاهش زمان و هزینه حمل
در مورد اهمیت این موضوع، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کریدور شمال ــ جنوب به عنوان یک گزینه جایگزین برای کانال سوئز عمل می کند و زمان حمل ونقل بین اروپا، آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به طور چشمگیری کاهش می دهد. این راهکار می تواند به بهبود ارتباطات فعلی که طولانی تر و پرهزینه تر هستند، کمک کند. به ویژه برای روسیه و ایران، این موضوع مزیت اقتصادی بزرگی به حساب می آید. کریدور شمال به جنوب امکان افزایش مبادلات تجاری بین ایران، روسیه و سایر کشور های عضو را فراهم می کند. روسیه به دنبال کاهش وابستگی به مسیر های تجاری غربی است و این کریدور می تواند به توسعه تجارت با کشور های آسیایی و خاورمیانه کمک کند. در ابتدای تاسیس کریدور شمال ــ جنوب، سه کشور ایران، روسیه و هند به عنوان بهره بردار آن شناخته می شدند، اما مزیت های این کریدور، اکنون کشور های بیشتری را برای استفاده از آن ترغیب کرده است. قرارداد ایجاد کریدور شمال ــ جنوب درسال2000 توسط روسیه، ایران و هندامضا شد.
سپس سایر کشور ها ازجمله ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ترکیه و ... به آن پیوستند. در ابتدا، کریدور حمل ونقل شمال ــ جنوب به عنوان یک مسیر جایگزین برای حمل بار از هند به اروپا و بالعکس در نظر گرفته شده بود که به شرکت های حمل امکان می دهد هزینه ها و زمان حمل بار را کاهش دهند. اما اکنون کشور های بیشتری بار خود را از این کریدور انتقال می دهند، به طوری که آنها امیدوارند بهره برداری از کریدور سبب کاهش زمان حمل بار از 40 روز به 18 روز شود.
دستیابی به اهداف کریدور شمال ــ جنوب و کسب درآمد پایدار ارزی از محل فعالیت این کریدور، با تکمیل قطعه پایانی آن به دست می آید. از این رو راه آهن رشت ــ آستارا یکی از پروژه های اولویت دار است که ساخت و تکمیل آن در برنامه های سالانه کشور گنجانده شده است.
مذاکرات با روس ها برای قرارداد راه آهن آستارا ادامه دارد
با وجود تمامی این نکات، لازم است بدانیم که اجرای این طرح که تقریبا دو سال از زمان کلنگ زنی آن می گذرد، بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل ونقل کشور است. بااین حال، سرعت اجرای آن بسیار کند بوده و گفته می شود که تاکنون تنها بین 3 تا 7 درصد پیشرفت اجرایی داشته است. فکور، معاون عمرانی استاندار گیلان پیش از این دراین باره گفته بود: براساس برآوردها، اجرای پروژه ریلی رشت ــ آستارا به یک میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد. به گفته وی، زیرسازی 10 کیلومتر از پروژه ریلی رشت ــ آستارا به موازات راه آهن رشت ــ کاسپین اجرا شد و زیرسازی 151کیلومتر پروژه ریلی رشت ــ آستارا همچنان باقی مانده است. همچنین روسازی کل 162کیلومتر پروژه ریلی رشت ــ آستارا و ساختمان کل ایستگاه ها در قالب یک قرارداد به مبلغ 16هزارمیلیارد تومان به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپرده شده است.
آخرین وضعیت راه آهن رشت آستارا
سعید رسولی، سرپرست معاونت حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی درخصوص آخرین وضعیت راه آهن رشت ــ آستارا، اظهار کرد: «اتصال ریلی رشت -آستارا جزو اولویت های لجستیکی کشورمان است و به همین دلیل، اجرای پروژه راه آهن رشت - آستارا را با جدیت پیگیری می کنیم. در این راستا، جلساتی نیز با طرف روسی برگزار کرده ایم. یکی از اصلی ترین موانع تأمین مالی این پروژه، تعهدات قراردادی است که عمدتا برعهده ایران قرار دارد، درحالی که روس ها تنها تعهدات محدودی ازجمله تضمین بار را پذیرفته اند. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایران باید برای تأمین مالی این پروژه از منابع ارزی بانک ها یا تهاتر نفت استفاده کند؛ امری که به نظر می رسد در عمل هنوز پیشرفت خاصی نداشته است.»

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/795969/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش کارایی پنل‌های خورشیدی که با روش نانویی خنک می‌شوند

حضرت زهرا (س)؛ مادری مهربان برای تمام بشریت

اختلاف قیمت فاحش در بازار برنج های داخلی

حماسه 9 دی ملت ایران در تاریخ کشور جاودانه شد

برگزاری مراسم بزرگداشت یوم‌الله 9 دی در رشت

تخریب بنیان خانواده ازترفندهای شرکت‌های هرمی

آغاز برگزاری ششمین همایش ملی نغمه سرایان اهل سنت کشور در انزلی

شایسته ‌گزینی محور کار شانای گیلان است

روایتی عاشقانه از پشت جبهه جنگ

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

دلیل چاقی بعد از کاهش وزن کشف شد

ضد آفتاب جدیدی که پوست را خنک می‌کند

پیروزی پرگل سپیدرود مقابل حریف یزدی

زن کلاهبردار در فومن دستگیر شد

ضبط 275 هزار کیلوگرم فرآورده‌های پتروشیمی قاچاق

بخشی از کتاب/ ملت عشق

بزرگتر شدن مغز با فعالیت غیر عادی روده

سیستم دفاعی باکتری روده انسان به ندرت به‌روزرسانی می‌شود

برگزاری دور دوم اردوی تیم‌های ملی روئینگ مردان و بانوان

خبرنگاران گیلانی از 2 بیمارستان رشت بازدید کردند

حاجی بابایی: برای حفظ امنیت کشور باید کیلومترها دورتر سنگر بسازیم

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

«تانکی زیر درخت کریسمس»؛ رمانی درباره مقاومت فرهنگی و اجتماعی فلسطین

«‌جی‌پی‌تی-5» ارزش هزینه کردن نداشت!

ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال روی شیرآلات با نانوذرات

مراسم اختتامیه مسابقات رالی خانوادگی ایثارگران سراسر کشور در استان مازندران برگزار شد

آغاز سرشماری بز وحشی در زیستگاه‌های گیلان

معاون محیط زیست دریایی : تالاب میانکاله برای بقا نیاز به تأمین اعتبار اختصاصی دارد

آبفای گیلان 255 میلیارد تومان مطالبات دارد

گلوله باران خونین ماشین ام وی ام توسط سرنشینان زانتیا در جاده رودسر

برنامه 7 هفته لیگ یک اعلام شد

پیش بینی آب و هوا گیلان برای فردا چهارشنبه 5 دی ماه 1403

دستگیری عامل تیراندازی، با انگیزه اختلاف شخصی

چاپ کتابی درباره تلفیق رساله شیخ اشراق و حکایت سیمرغ در نینوا

عرضه هجده روایت از هجده نویسنده در باب قرآن

تلسکوپ «جیمز وب» ترکیب یخی عجیبی در یک سیارک دنباله‌دار کشف کرد

ویرایش ژن عوامل آلزایمر را در مغز موش‌ها کاهش داد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «مهجور»

تاکید بر انسجام بنیاد شهید و امورایثارگران مازندران با کانون خادمیاران رضوی

پیش بینی آب و هوای گیلان برای فردا چهارشنبه 5 دی 1403

عامل تیراندازی در شرق گیلان دستگیر شد

توسعه زیرساخت‌ های دریایی اولویت تجارت ایران

داستان جالب رستم

او را پدر شعر فارسی می‌نامند!

تعطیلات کریسمس در ایستگاه فضایی بین‌المللی چگونه می‌گذرد؟

کشف تصادفی یک دسته جدید از انفجارهای کیهانی 100 برابر درخشان‌تر از خورشید

ردیابی سیگنال‌های قلب و مغز تا 2.5 میلی ولت ممکن شد

همایش ملی تجلیل از رتبه‌های برتر کشوری آزمون سراسری سال 1403 ویژه شاهد و ایثارگر برگزار شد

کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای با حضور مسئولان فضای مجازی وزارت‌خانه‌ها برگزار شد

حماسه 9 دی برای همیشه در تاریخ کشور جاودانه شد