◄ ساخت راه آهن رشت آستارا فقط به روش BOT توجیه دارد
اقتصادی
بزرگنمايي:
نسیم گیلان - تین نیوز |
ساخت راه آهن رشت آستارا اگرچه در ابتدا طرفدارانی داشت اما با مرور زمان بخشی از آرای موافق را از دست داد و به مخالفان اجرای پروژه اضافه شد.
به گزارش تین نیوز، آشکار تر شدن نوع موافقت هایی که برای ساخت این خط ترانزیتی با کشور روسیه صورت گرفته، ورود فعالان محیط زیست به موضوع، تغییرات سیاسی ناشی از برخی رخدادها از جمله تیره شدن روابط ایران و آذربایجان پس از حادثه ای که در سفارت این کشور در تهران صورت گرفت، تشکیک فعالان حوزه ترانزیت در مورد درآمد ترانزیت کشور و بسیاری از موارد دیگر موجب شد تا کفه آرا به سمت مخالفان این پروژه سنگینی کند اما با این حال، هنوز ساخت راه آهن رشت آستارا موافقانی نیز دارد.
گرچه موافقان اجرای پروژه راه آهن رشت آستارا با این پرسش های اساسی مواجه هستند که آیا این پروژه ریلی توجیه اقتصادی و زیستی محیطی دارد؟ آیا مسیر رشت به آستارا در اولویت همه طرح های ریلی در کشور قرار دارد و آیا ملاحظات سیاسی عامل توجه به این پروژه ریلی است؟ اما با این وجود نسبت به ساخت این مسیر ریلی نظر مثبت دارند.
کارشناسان موافق ساخت راه آهن رشت آستار معتقدند هرچند در حال حاضر این پروژه توجیه اقتصادی و اولویت ندارد، اما در صورت انجام سه پیش نیاز مهم زیر، این پروژه اولویت پیدا خواهد کرد:
1. رفع حدود 70٪ از 77 مشکل ترانزیت
2. افزایش ظرفیت و کیفیت سیستم ریلی و برقرار کردن قطارهای برنامهای ترانزیتی
3. آمادگی روسیه یا هند یا هر دو برای تقبل هزینه احداث این پروژه فقط با روش BOT
این دسته از کارشناسان معتقدند آمادگی روسیه یا هند یا هر دو برای تقبل احداث این پروژه فقط با روش BOT مهمترین موضوعی است که باید مد نظر قرار گیرد زیرا اولویت های دیگر پروژه را نیز در دل خود دارد، یعنی این کشورها زمانی چنین قراردادی را خواهند پذیرفت که امیدی به آن داشته باشند.
این کارشناسان با تاکید بر لزوم انجام مطالعات زیست محیطی این پروژه، خاطرنشان می کنند: راه آهن رشت آستارا فقط در صورتی باید اجرایی شود که به روش BOT (نه وام و نه فاینانس) با سرمایهگذاری روسیه یا هند ساخته شود تا بارهای بیشتری از این مسیر عبور دهند و برگشت سرمایه آن صرفا باید از محل درآمد بار عبوری از روی این مسیر تامین شود.
قابل ذکر است، مخالفان ساخت راه آهن رشت آستارا می گویند با کلنگ زنی پروژه راه آهن رشت آستارا، صرفا پروژه ریلی جدیدی به پروژه های ریلی کلنگ زنی شده و رها شده شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، اضافه شده و ضروری است با خروج از پروژه های غیراقتصادی، غیرکارشناسی، غیرضرور و غیراولویت دار و ضد امنیتی که محل تامین منابع آنها از پول نفت مردم است، نظیر راه آهن رشت آستارا نسبت به اجرای طرح های جایگزین اقدام نمایند.
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/785835/