نسیم گیلان

آخرين مطالب

بارقه امید برای تحقق «اقتصاد دریامحور» در سواحل گیلان اجتماعي

بارقه امید برای تحقق «اقتصاد دریامحور» در سواحل گیلان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - _ بهرام قربانپور: پهنه 300 کیلومتری آبی خزر از یک سو و وجود رودخانه‌های جان دار و نیمه جان گیلان از سوی دیگر فرصت کم نظیری برای شکوفایی اقتصادی این استان فراهم کرده است.
ظرفیت کم نظیر قرارگیری گیلان سر سبز در کنار دریای نیلگون خزر، فرصتی به نام «اقتصاد دریا» را برای این استان پدید آورده است که با ظرفیت سنجی، برنامه ریزی و هدف گذاری درست می‌توان چرخ این اقتصاد مغفول مانده را به حرکت آورد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اقتصادی که در خزر غرق می‌شود
اگرچه همه اقتصاد گیلان را بر محور کشاورزی می‌دانند اما نباید از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های «اقتصاد دریا محور» غافل شد کما اینکه در طول این سال‌ها اقدامات مؤثری برای پویانمایی اقتصاد دریا پایه در گیلان صورت نگرفته و اگر کاری هم شده در میان وسعت عمیق و شناور خزر گم و غرق شده است.
آنچه امروز اقتصاد گیلان را از بیماری و مرگ تدریجی نجات می‌دهد در کنار علمی سازی صنعت کشاورزی، تحقق «اقتصاد دریا محور» است، اقتصادی که تاکنون در پستو های ناکارآمدی و غفلت جا خوش کرده و کسی هم سراغش را نمی‌گیرد.
استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی به عنوان اقتصاد دریا پایه دور از انتظار نیست و نباید این حوزه بسیار مهم و اثرگذار را در مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی خلاصه کرد، برای تحقق 100 درصدی اقتصاد دریا محور و آبی نیازمند بسترسازی برای ایجاد حمل و نقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدید پذیر، آبزی پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی هستیم که برای تحقق این مهم برنامه منسجم، هدفمند و کارشناسانه نیاز است، مسأله‌ای که در امواج سواحل خزر گم شده است.

نسیم گیلان

طبق داده‌های آماری حدود 600 گونه گیاه در دریای خزر شمارش شده و این دریا، ساحل آرامش و زیستن برخی جانوران آبزی پراهمیت از نظر تجارت و شیلات به شمار می‌رود که فراوانی آمار آبزیان خود ظرفیتی برای اقتصاد دریا محور در سواحل خزر است.
همچنین آمارها از وجود بیش از 300 گونه جانوران آبزی بومی در دریای خزر حکایت دارد اما وجود فک خزری یک مزیت منحصر به فرد این دریای شمالی است که در واقع یکی از دوگونه فک آب شیرین در جهان تلقی می‌شود.
گیلان سرآمد در مزارع خاویاری
«کوروش خلیلی» مدیرکل شیلات گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر اقتصاد آبی و دریا محور را استفاده پایدار از منابع اقیانوس‌ها برای تقویت رشد اقتصادی و بهبود معیشت و اشتغال ساکنین آن نواحی عنوان کرد و گفت: نگاه به اقتصاد آبی نباید فقط در گردشگری و توسعه صنایع شیلات خلاصه شود و در سایر بخش‌ها می‌توانیم در استان گیلان حرف برای گفتن داشته باشیم.
به گفته وی، توسعه آبزی پروری دریایی از برنامه‌های توسعه دریا محور در سند تحول افزایش تولید شیلات بوده و بر این اساس تولید آبزی پروری باید به 155 هزار تن در سال 1404 برسد که در این راستا برنامه‌های خوبی تدوین شده است.

نسیم گیلان

مدیرکل شیلات گیلان فعالیت آبزی پروری را در دو بخش دریا پایه و زمین پایه با اهمیت دانست و گفت: تولید 58 هزار تن ماهی در بخش آبزی پروری زمین پایه دستاورد مهمی است که بعد از انقلاب اسلامی در گیلان تحقق یافته و این آمار در قبل از انقلاب به 2500 تن هم نمی‌رسید و این جهش بزرگ ناشی از توجه ویژه به اقتصاد دریا محور است.
خلیلی ادامه داد: 50 درصد تولید آبزی پروری باید دریا پایه و متکی به آب دریا باشد 50 درصد تولید آبزی پروری باید دریا پایه و متکی به آب دریا باشد، از این رو استفاده از آب دریا با توجه به شرایط بحران آب شیرین و عدم امکان توسعه افقی مزارع آبزی پروری به دلیل کمبود زمین سبب شد تا مسیر برنامه توسعه تولید آبزیان به صورت ارتقای عمودی تولید در واحد سطح و کاهش هزینه‌های تولید در آبزی پروری زمین پایه مورد توجه قرار گیرد.
وی گیلان را سرآمد استان‌های برخوردار مزارع خاویاری در کشور معرفی کرد و افزود: گیلان بهشت ظرفیت شیلاتی برای جهش تولید در برنامه هفتم توسعه است.
گیلان بهشت ظرفیت شیلاتی برای جهش تولید
خلیلی تصریح کرد: افزایش تولید در سطح تا بالا بردن کیفیت تولیدات با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و توجه ویژه به تولید و تکثیر ذخایر اقتصادی دریای خزر ظرفیت‌های شیلاتی گیلان است.
وی ادامه داد: استان گیلان به لحاظ دارا بودن قابلیت‌های شیلاتی می‌تواند نقش مهمی در تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه آبزی‌پروری و اقتصاد دریا محور داشته باشد که در این راستا گام گذاری خوبی صورت گرفته است.
مدیرکل شیلات گیلان افزود: نسبت به رشد کیفی و کمی تولید ماهی گرم آبی استان خوش بین بوده و فعالیت در حوزه تولید ماهیان گرم‌آبی را از جمله رویکردهای شیلاتی در گیلان تلقی می‌کند.
خلیلی تصریح کرد: با توجه به مزیت و نقاط قوت گیلان و همچنین متراکم‌سازی که منجر به افزایش تولید می‌شود این استان می‌توان به جایگاه اول کشور را در تولید ماهی گرم‌آبی در طول برنامه هفتم برسد و البته در حوزه ماهیان سردابی هم گیلان روند افزایشی را پیش گرفته است.
به گفته وی، گیلان در توسعه و تولید ماهیان خاویاری پرورشی مقام نخست را در کشور دارد و این مسیر با شتاب تندی در حال افزایش است.
پیامد حذف یک ارز
مدیرکل شیلات گیلان، حذف ارز ترجیحی را چالش بزرگی برای واحدهای تولید ماهیان سرد آبی گیلان عنوان کرد و افزود: با حذف ارز ترجیحی تمام واحدهای پرورش ماهیان سرد آبی به سمت مزارع خاویاری تغییر کاربری و بهره‌برداری دادند و از این رو گیلان امروز در توسعه و تولید ماهیان خاویاری پرورشی مقام نخست کشور را دارد.
خلیلی از فعالیت افزون بر 6 هزار مزرعه آبزی پروری در گیلان خبر داد و اضافه کرد: وجود 6 هزار مزرعه آبزی پروری در گیلان، این استان را به قطب تولید شیلاتی کشور تبدیل کرده است وجود 6 هزار مزرعه آبزی پروری در گیلان، این استان را به قطب تولید شیلاتی کشور تبدیل کرده است و این مسیر در برنامه هفتم با قوت و شتاب بیشتری ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، مقام اول تولید ماهیان پرورشی خاویاری، تکثیر و تولید بچه ماهی در کشور و ماهیان زینتی و همچنین مقام دوم تولید ماهیان گرمابی در کشور نشان دهنده حرکت شتابنده و رو به رشد اقتصاد شیلاتی گیلان است.

نسیم گیلان

لزوم صنعتی سازی اقتصاد دریا محور
مدیرکل شیلات گیلان که صنعتی سازی اقتصاد دریا محور را از ملزومات عنوان کرد و گفت: حرکت با روش‌های سنتی در آبزی پروری و شیلات پاسخگو نیست و باید به سمت بهره وری صنعتی اقتصاد دریا محور باشیم.
خلیلی ادامه داد: استفاده از ظرفیت دریا برای توسعه صنعتی و در قالب 2 مگا پروژه شهر خاویاری با ظرفیت تولید 2 هزار تن و اکوپورت آبزی پروری با ظرفیت اسمی تولید 10 هزار تن در سال توسط شیلات گیلان برای رسیدن به اهداف توسعه دریا محور مورد توجه جدی سازمان شیلات ایران قرار گرفته است.
سهم ناچیز گیلان در اقتصاد دریا محور
وجود نوار ساحلی ارزشمند خزر با پس زمینه اقتصاد دریا محور و همچنین قرارگیری گیلان در شاهراه اقتصادی و تجاری اوراسیا، این استان را در مسیر توسعه و پیشرفت شگرف قرار داده و فقط کافی است پازل‌های اقتصادی و تجاری را درست در کنار هم بچینیم و به تحولی که سال‌ها از آن بی خبریم دست پیدا کنیم.
بر اساس آمارها تاکنون گیلان توانسته تنها 10 درصد از ظرفیت واقعی اقتصاد دریا محور را به عینیت برساند و 90 درصد آن مغفول مانده که البته قدم‌ها و چشم انداز خوبی در برنامه هفتم توسعه برای این بخش دیده شده اما برای رسیدن به هدف اصلی و نتیجه بخش راه فراوان مانده است.
تحقق اقتصاد دریا محور گیلان را از قفس تک محصولی نجات داده و خون تازه ای به شریان‌های اقتصادی و تجاری استان گیلان تزریق می‌کند تا فقر نهان زیر پوشش سبز را به کلی حذف کند یا به حداقل برساند.
کد خبر 6266104

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/783186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مردانی که رفتار «مردانه‌تری» دارند بیشتر در معرض مشکلات قلبی هستند

کار ناسا با «استارلاینر» هنوز تمام نشده است

تولید نخ‌های نانویی که از گرمای بدن برق تولید می‌کنند

رفع انسداد عروق بدون نیاز به جراحی با کمک هوش مصنوعی و فناوری‌ نانو

این اسفنج از زباله طلا می‌گیرد!

پیام تسلیت مدیرکل بنیاد استان خوزستان در پی شهادت دو نیروی پدافندی خوزستان

دیدار استاندار یزد با خانواده شهید حادثه تروریستی تفتان

شهدای غریب از مظلوم ترین شهدا بودند

بررسی زمینه‌‌های توسعه تعاملات دانشگاه خوارزمی و بنیاد شهید و امور ایثارگران

ایجاد انگیزه و نشاط در بین جانبازان کانادین مهمترین هدف برگزاری مسابقات فوسبال است

یادواره‌های شهدا گنجینه‌ای ارزشمند برای نسل‌های آینده است

سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال 1404

برگزاری راهپیمایی 13 آبان در 5 شهر صومعه سرا

51 نقاشی انیمه را در لاهیجان ببینید + عکس

ایران حق دارد به رژیم صهیونیستی پاسخ کوبنده دهد

کشف مرغ زنده بدون مجوز در املش

دراگون بوت کاپ جهانی چین؛ هشتمی و پنجمی نماینده ایران در 2000 و 500 متر

ساختار صنفی شهرستان جدید خمام مستقل شد

جاده پونل به خلخال مسدود شد

سایر حوزه ها دراگون بوت کاپ جهانی چین؛ هشتمی و پنجمی نماینده ایران در 2000 و 500 متر

انتصاب یک گیلانی در سرپرستی فدراسیون کاراته

ممنوعیت تغییر کاربری عرصه‌های گردشگری

بارش باران در برخی از محورهای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان

قطع گاز نانوایی‌های شهرستان ماسال

ریزش بهمن محور پونل – خلخال را مسدود کرد

شهرستان جدید خمام صاحب اصناف می‌شود

احیای 97 اثر فرهنگی و تاریخی ماسوله

واگذاری بلند مدت بنادر صیادی شهید باهنر و کیاشهر به بخش خصوصی

بیکاری 30 کارگر گیت های اخذ عوارض امام زاده هاشم

نقشه فرهنگی گیلان باید از ظرفیت تنوع اقوام بهره‌مند شود

رشت؛ کلانشهری بدون ورزشگاه!

آسمان گیلان تا پایان هفته صاف تا نیمه ابری است

آمادگی بیش از 200 نیروی هلال احمر در پایگاه‌های امداد و نجات گیلان

برگزاری مسابقات کشتی گیله مردی در بخش چابکسر

آغاز عملیات اجرایی پایگاه داده مکانی لنگرود با 80 هزار رکورد

گوشه ای از خاطرات کمتر شنیده شده از دوران دفاع مقدس

بیکاری 30 کارگر گیت های عوارض امام زاده هاشم

ممنوعیت تغییر کاربری عرصه‌های گردشگری گیلان

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان در پی شهادت 2 مدافع امنیت گیلانی

آغاز مسابقات کارکنان بانک های کشور در کیش

متخلفان در حوزه پیشگیری از بیماری های پشه آئدس معرفی خواهند شد

طرح محیا، آغازی انگیزشی برای خانواده های جزیره کیش

شعر انتخابی احمد شیروانی در مرحله اول رقابت شاعران

خیلی از صلح ها از جنگ بدترن!

شعر انتخابی عمران بهروج در مرحله اول رقابت شاعران

شاعرانه/پرنده‌ها همه در باد تار و مار شدند

دیدار با بابا چلاسی، شاعر فارسی‌گوی پاکستانی

ترمیم زخم‌های پوستی با زخم‌پوش بسیار نازک نانویی

کشف مولکول‌های پیچیده کربن در فضای میان‌ستاره‌ای

رقابت هفت روزه المپیک فناوری با پیکار پهپادها و ربات‌های جنگجو