نسیم گیلان

آخرين مطالب

حدود 750 تن زباله در گیلان بازیافت می‌شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - شهرام توانا روز دوشنبه در حاشیه جلسه مدیریت پسماند شهرستان آستارا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در گیلان روزانه بیش از 2 هزار تن زباله در قالب هفت پهنه پسماندی تولید می‌شود که برای ساماندهی این شرایط در طرح جامع مدیریت پسماند، استان به هفت پهنه شامل 56 شهر و هزار و 864 روستا تقسیم شده که 50 درصد زباله‌ها و پسماندها در پهنه مرکزی از جمله رشت و 14 شهر دیگر تولید می‌شود.
مدیرعامل سازمان پسماند استان عنوان کرد: برای مدیریت صحیح پسماند در استان ابتدا وضع موجود را ساماندهی کردیم که بدین منظور برنامه‌ریزی‌ها برای مواجهه با وضعیت‌های پیش رو آغاز شد و در این راستا با وجود 2 کارخانه، بخش دیگری از پسماند بطور مستقیم به محل‌های دفن زباله مانند مرکز سراوان و مرکز دفن لاهیجان هدایت شد.
توانا گفت: در حال حاضر پروژه مدیریت پسماند در لاهیجان با 95 درصد پیشرفت فیزیکی و در سراوان نیز با تزریق اعتبارات جدید در مرحله تکمیل قرار دارد و در نخستین گام دفنگاه های اصلی زباله استان مانند سراوان و لاهیجان را ساماندهی و بهسازی کردیم که با دفن صحیح پسماند و بهسازی محیطی زباله‌ها و خاکریزی آن، وضع موجود تا حدی بهتر شد.
وی با اشاره به افزایش 30 درصدی تولید زباله استان در تعطیلات از جمله نوروز گفت: گیلان و سایر استان های شمالی در ایام مسافری با حجم بالایی از زباله مواجهند و طبق آخرین آماری که در 15 روز نخست سال جاری از تمام شهرداری های استان احصاء شد تولید زباله تا 30 درصد افزایش داشت.
توانا با اشاره به فرهنگ‌سازی و آموزش به گردشگران در 3 بخش شامل اقدام به سفر، طول سفر و مقصد می‌گوید: مسئولان استان اگرچه اقدامات موثری در مقصد سفر در قالب فرهنگ‌سازی برای گردشگران در هتل‌ها، بوم گردی‌ها و غیره انجام دادند اما همچنان خلاهایی در آموزش این جمعیت از اقدام به سفر تا طول سفر مشاهده می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان، به تمرکز اصلی در تفکیک زباله از مبدا اشاره و تاکید کرد: این موضوع در تمام شهرهای استان بر اساس یک مدل هماهنگ انجام می‌شود؛ بدین معنا که تفکیک زباله ابتدا در همه ادارات، مدارس و بخش اعظمی از اصناف نهادینه شده و در سال جاری خانوارها به لیست جدید افزوده شده‌اند.
توانا گفت: در حقیقت همگرایی بسیار خوبی میان دستگاه‌های استان برای تفکیک زباله از مبدا شکل گرفته و این طرح با جدیت دنبال می‌شود.
وی عنوان کرد: برای مدیریت درست تفکیک زباله از مبدا به سمت تولید و بکارگیری نرم افزارهای هوشمند رفتیم و به همین منظور اپلیکیشن بهروب را تهیه و در اختیار مردم قرار دادیم تا با ثبت نام در آن و اعلام به مرکز، مسئولان مربوطه افرادی را برای جمع‌آوری زباله‌های تفکیک شده به در منازل بفرستند.
وی افزود: یکی از پهنه‌های غرب گیلان، شهرستان بندر مرزی آستاراست که روزانه نزدیک به 100 تن زباله تولید می‌کند و شامل شهرهای آستارا و لوندویل و روستاهای آن می‌باشد که مدیریت آن حائز اهمیت است و بناست با اجرای این نرم افزار هوشمند زباله‌های تفکیک شده شهروندان آستارایی به صورت سامانه‌ای جمع‌آوری می‌شود.
مدیرعامل پسماند استان گیلان تصریح کرد: این نرم افزار به همت شهرداری آستارا که دغدغه این امر را داشته و دارند در شهرستان آستارا به زودی راه اندازی می شود و مردم می‌توانند به راحتی این اقدام را انجام داده و تشویق متناسب را دریافت نمایند.
توانا بیان کرد: در این راستا مردم ابتدا باید آگاه شوند که در مرحله نخست کمتر زباله تولید کنند و سپس همان زباله تولیدی را مدیریت و تفکیک کنند و در مرحله بعد وظیفه ما جمع آوری و بازگرداند بخشی از آن به چرخه تولید است.
وی خاطرنشان کرد: در شهرستان آستارا مکانی به وسعت بیش از 16 هکتار برای انباشت زباله تعبیه شده است؛ این روش جمع آوری و انباشت غیر قابل قبول در دراز مدت باعث مشکلات عدیده‌ای می‌شود، یکی از مهمترین مسائل ناشی از این انباشت، شیرابه‌های حاصل از این زباله‌هاست که بخشی از آن به دریا و بخشی به زمین‌های کشاورزی وارد می‌شود از اینرو باید مدیریت شود تا شاهد مشکلات بعدی و از این دست نباشیم.
توانا گفت: در این خصوص شهرداری آستارا از مشاوران کاربلدی بهره گرفته است و ظرف 10 روز آینده این طرح تکمیل می‌شود و شهرداری پس از تایید اقدامات مشاوران آن را برای انجام کارهای بعدی به سازمان پسماند ارسال می‌کند تا بعد از جمع‌بندی و تخصیص بودجه مناسب اجرایی شود.
مدیر عامل پسماند استان گیلان تصریح کرد: تزریق اعتبارات در حوزه ساماندهی پسماند در دولت‌های قبل به صورت قطره چکانی انجام می‌شد که با تمرکز دولت سیزدهم بر تکمیل پروژه‌های نیمه کاره، بخش اعظمی از ساماندهی پسماندها در استان به سرانجام رسید و در دولت چهاردهم هم با قوت این موضوع پیگیری می شود.
شهرستان بندری آستارا با جمعیت حدود 95 هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان در فاصله نزدیک به 173 کیلومتری رشت همجوار با استان اردبیل و جمهوری آذربایجان است.
این شهرستان سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه دارد.
استان‌ها گیلان 0 نفر

نسیم گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/782218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفیدپوش شدن ارتفاعات غرب گیلان درپی بارش برف پاییزی

گیلان سفید پوش شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 1 آبان 1403

فیلم/ محفل روایتگری «سنگر‌های آسمانی» در مازندران

نخستین برف پاییزی ارتفاعات غرب گیلان را سفیدپوش کرد

سارقان حرفه‌ای منازل ویلایی در رشت دستگیر شدند

مهار آتش سوزی یک کارگاه نجاری در رشت

بارش شدید باران و برف در راه است/ آماده باش نیروهای امدادی

وضعیت هوا فردا سه شنبه 1 آبان ماه چگونه است؟

دشمن با ابزار هنر به دنبال انشقاق در اندیشه‌ و باور دینی ماست

موتورسیکلت قاچاق در رضوانشهر

نخستین برف پاییزی در ارتفاعات گیلان

نخستین برف پاییزی در ارتفاعات غرب گیلان

نخستین برف پاییزی، گیلان را سفیدپوش کرد (فیلم)

آغاز اولین بارش برف پاییزی در گیلان + فیلم

توقیف موتورسیکلت قاچاق در رضوانشهر

بارش نخستین برف پاییزی در گیلان

نخستین برف پاییزی گیلان را سفیدپوش کرد | ویدئو

بارش نخستین برف پاییزی در گیلان، محور پونل به خلخال+ فیلم

بارش شدید باران و برف در راه است

محور اسالم به خلخال سفید پوش شد

مزایای سلامتی ترساندن خود!

گذرِ ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز خلیج فارس

چگونه بفهمیم که جهان در حال انبساط است؟

بارش شهاب شکارچی در آسمان ایران

ماده‌ای که هرگرم آن بیش از صد میلیون پوند قیمت دارد!

همایش جوانی جمعیت در کلاچای

جشن ورود به سنگر دانش با حضور 1500 دانشجوی سال اولی

بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در رضوانشهر

آغاز بارش شدید باران در دهستان چوبر شفت

بارش شدید باران و برف در راه است| آماده باش نیروهای امدادی

هشدار هواشناسی برای روزهای آینده / باران، برف و صاعقه در چندین استان

جشنواره صاحب دلان تقویت کننده تئاتر دینی با درون مایه ایثار است

تجمع بازنشستگان مخابرات در آذربایجان شرقی، ایلام، گیلان و کردستان

همایش بزرگ «خانواده شاد باشکوه» در املش

تصاویر/یادواره شهدای سنگرسازان بی سنگر

مهر و موم مراکز درمانی غیرمجاز در گیلان

راهیابی 10 اثر به «سی و ششمین جشنواره تئاتر گیلان»

راهیابی 10 اثر به جشنواره تئاتر گیلان

شدت گرفتن بارش های پاییزی در گیلان

اولین نمایشگاه پلاس‌بافی در بندرانزلی برگزار شد

هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای 18 استان صادر شد

مکتوبات فرهنگی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد معرفی شد

امشب تو را به خوبی نسبت به ماه کردم!

الکی حرف نزنیم!

کنار من باش!

شعرخوانی دختر شیرین زبان

شعرخوانی دلنشین باران نیکراه

فرود نرم و کنترل شده ی فضاپیمای Starship در اقیانوس

ربات های جالب سازنده را ببینید