نسیم گیلان

آخرين مطالب

اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان برگزار شد فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان شب گذشته با حضور هنرمندان و مردم شهر لاهیجان با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با حضور مدیران هنری، گروه‌های نمایشی ایرانی و خارجی عصر روز گذشته (چهارشنبه 28 شهریور) در تالار حزین لاهیجی دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شد.
حمید نیلی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، امیرحسین طاهری (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان)، رضا زنده‌دل (دبیر جشنواره و شهردار لاهیجان)، اسدالله عباسی(استاندار گیلان)، قطب‌الدین صادقی، فرهاد قائمیان، عباس جمشیدی، مجید پتکی، توحید معصومی، سامان خلیلیان، سیاوش ستاری، جهانشیر یاراحمدی، مهدی حبیبی، نسرین بابایی، حامد اویسی (مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی)، میثم جمالی (مدیر ارزشیابی و نظارت) از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
وحید فخر موسوی اجرای این برنامه را برعهده داشت.
حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی در این مراسم گفت: «امروز در شهر لاهیجان شاهد جلوه کم نظیر نمایش خیابانی بودیم هنری که در قلب خیابان ریشه دوانده و حس پویایی را در آن شاهد هستیم.»
او ادامه داد: «تئاتر خیابانی پلی میان هنر و زندگی روزمره مردم است و امیدوارم سال بعد در بخش بین‌الملل شاهد رقابت این حوزه بوده و میزبان کشورهای بیشتری باشیم.»
رضا زنده‌دل، دبیر این رویداد هنری نیز در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: «ما برای اولین بار است که در جهت بین‌المللی شدن قدم برداشتیم و میزبان هنرمندان روسیه، عراق و ترکیه بودیم و در نهایت میزبان 100 اجرا در سراسر شهر شدیم که از همه عزیزان بابت این حضور و همراهی ممنونم.»
او ادامه داد: «برگزاری این دوره نسبت به دوره‌های قبل از نظر کیفیت و استقبال ویژه‌تر بود و ما شاهد شور و نشاط منحصربه‌فرد جامعه بودیم. امروز جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان یکی از رویدادهای معتبر کشور است و خوشحالیم که این جشنواره در تاریخ هنری ما ثبت شده است.»
این مدیر هنری بیان کرد: «امیدواریم در سال آینده شاهد رقابتی شدن بخش بین‌الملل باشیم و از آقای نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی تقاضا داریم در روند عملی شدن این برنامه همراه ما باشند.»
در ادامه قطب‌الدین صادقی، داور بخش مسابقه اصلی سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در اختتامیه این رویداد گفت: «در جامعه شهری ما هنوز رفتارهای مدرن مدنی وجود ندارد. 5 درصد مردم کشور به تئاتر می‌روند و این آمار در مقابل تماشاگران تئاتر در اروپا بسیار کم است.»
او ادامه داد: «آنچه شرف آدمی است فرهنگ و هنر است که به روح آدمی وابستگی دارد اما فرهنگ و هنر بدون زیرساخت معنا ندارد. مسئولان چرا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند تا پاسخگوی نیازهای فرهنگی این جوانان خوش‌فکر باشند؟!»
این هنرمند افزود: «وقتی مردم سرمایه و زمان رفتن به سالن تئاتر ندارند، تئاتر به سراغ آن‌ها می‌رود و مهم‌ترین ویژگی تئاتر خیابانی همین است. این عمل انقلابی، فرهنگی و مدرنیته برای تولید احساسات ژرف است. در تمام جهان تئاتر خیابانی یا همان تئاتر تهییجی_ تبلیغی روح انتقادی دارد. انتقاد انگشت نهادن بر کژی‌های جامعه است و با هنر و فرهنگ می‌توان بسیاری از این ایرادات را دریافت. روح جمعی انتقادی باید در تئاتر خیابانی در نظر گرفته شود تا مردم را جسور و بیدار کند.»
او با بیان اینکه ما مسئله فردی نداریم، افزود: «مردم به اندازه کافی غصه دارند، حق ندارید مردم را غمگین کنید. این هنر باید روحیه شادی و هیجان به مردم ببخشد. تئاتر خیابانی تنها انتقاد نمی‌کند، شادی می‌بخشد و به همین دلیل زبان نمایش خیابانی طنز است.»
صادقی افزود: «مسائل غم‌انگیز ضد تئاتر خیابانی است. همچنین یکی از بدترین عیب‌ها در این گونه نمایشی اسیر حرافی شدن است. مردم به دنبال حرکت و جسم هستند. شما هم به سراغ زبان بدن بروید و آویزان کلمه نشوید. در تمام جهان مهم‌ترین عنصر بعد از حرکت، موسیقی پرحجم‌‌‌‌‌ِ میدانی است که باید به آن توجه شود.»
او با بیان اینکه ارتباط با مردم و مخاطب برای نمایش خیابانی مهم است، مطرح کرد: »مردم را رها نکنید چراکه در این صورت آنها شما را رها می‌کنند. ما در تئاتر خیابانی ریزه‌کاری روانشناختی نداریم و باید فورا وارد ماجرا شوید. مهم‌ترین خصلت بازیگری خیابانی کاریکاتوری بازی کردن است نه بازی رئالیستی. مقدمه‌های زاید آدم‌های عادی را گیج می‌کند پس آن‌ها را حذف کنید.»
این هنرمند افزود: «اشیا در تئاتر خیابانی کم و نمادین هستند اما با کاربردهای گوناگون. تئاتر خیابانی بدن بازیگر را دارد و کمبودها را با این داشته بزرگ جبران می‌کند.»
داور سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در پایان سخنانش بیان کرد: «هنر یعنی تاثیر و اگر شما بر مخاطب تاثیر نگذارید هیچ کاری نکرده‌اید. عواطف سطحی مردم را به تفکرات عمیق تبدیل کنید‌.»
پس از این بهمن صادق حسنی، دبیر اجرایی جشنواره و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان ضمن عرض خسته نباشید به ستاد اجرایی و تشکر از تمامی مدیران فرهنگی و هنری عنوان کرد: «از همه هنرمندان کشور که آثارشان را به جشنواره فرستادند، چه آن‌هایی که کارشان پذیرفته شد و در این رویداد حاضر شدند و چه آن‌ها که امکان همراهی برای‌شان فراهم نشد، ممنونم.»
او افزود: «اداره کل هنرهای نمایشی امسال به دلیل حضور بخش بین‌الملل بیش از پیش به دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان کمک کرد و از تمامی مدیران و همکاری این اداره‌کل بابت همراهی سپاسگزارم.»
دیگر سخنران این مراسم ابراهیم خوشحال، رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان بود.
او با بیان اینکه خلق یک اثر هنری فرهنگی بسیار ارزنده است، گفت: «تئاتر خیابانی حوزه فرهنگی استان و حتی کشور را تحت شعاع قرار داده است. من فکر می‌کنم این رویداد روزی جهان‌شمول خواهد شد. ما با برگزاری این رویداد در شهر لاهیجان تقویمی ایجاد کرده‌ایم که تماشاگران هر سال منتظر زمان اجرای آثار باشند.»
امیرحسین طاهری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان هم در این مراسم گفت: «زبان هنر زبان مشترک اقوام و ملل در سطح دنیاست و بهترین آن تئاتر است.»
او ادامه داد: «اولین خبر خوب این است که سال آینده هنرمندان شهرستان لاهیجان چهاردهمین دوره را در سالن تئاتر این شهر برگزار می‌کنند. همچنین خبر خوب دوم ما حمایت تمام و کمال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان از گروه‌های راه یافته به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است.»
اسدالله عباسی، استاندار گیلان دیگر سخنران این مراسم نیز بیان کرد: «ما امروز به نشاط اجتماعی نیاز داریم. مردم باید خوشحال باشند. قطعا اجرای تئاتر خیابانی در هوای بارانی سخت است و اما شما هنرمندان فرآیند اجرا از ابتدا تا پایان را به خوبی مدیریت کردید و از شما بابت این حضور و هنرنمایی سپاسگزاریم.»
اعلام درخواست خواهرخواندگی بین لاهیجان و اردبیل با اهدای کلید طلایی و نمادین این شهر به فرهاد قائمیان هنرمند اردبیلی و یکی از داوران جشنواره و تقدیر از خانواده مدیرکل سابق شهر لاهیجان و همچنین تقدیر از اصحاب رسانه ازجمله دیگر بخش‌های مراسم اختتامیه بود.
اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان جشنواره بدین شرح است:
برگزیدگان بخش استانی
هیأت داوران بخش استانی شامل قطب‌الدین صادقی، فرهاد قائمیان و کوروش سلیمانی انتخای برگزیدگان این بخش را برعهده داشتند.
پوستر و بروشور
در این بخش با اهدای لوح و جایزه نقدی به شهریار صادق‌حسنی، طراح پوستر و بروشور نمایش طرب نامه تلخک و سیاهان از او تقدیر شد.
طراحی فضا
هیأت داوران با اهداء لوح و جایزه نقدی از طراح فضای نمایش حسن تی شی، مرتضی زحمتکش تقدیر کرد.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین طراحی فضا نیز به طراح فضای نمایش قالی، امیر امینی اهدا شد.
موسیقی و جلوه‌های صوتی
هیأت داوران با اهداء لوح و جایزه نقدی از نوازندگان گروه موسیقی نمایش مشاغل کاذب، احمد الفتی و صالح بهشتی تقدیر کرد.
بازیگری زن
در این بخش با اهدای لوح و جایزه نقدی از بازیگر نمایش قالی، آرزو علیپور تقدیر شد.
همچنین هیأت داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را به بازیگر نمایش قالی، نجمه مهرابی اهدا کرد.
بازیگری مرد:
هیأت داوران با اهدای لوح و جایزه نقدی به طور مشترک از بازیگران نمایش سیاه نون، آرش پروانه و بازیگر نمایش عروسی لیلا با نام سالار ویسانلو و بازیگر نمایش بروکراسی، احمد نیک قلب تقدیر کرد.
طرح و ایده:
هیأت داوران با اهداء لوح و جایزه نقدی از مریم مهدی‌پور، طراح و ایده پرداز نمایش قالی تقدیر کرد.
همچنین لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به محمد پورجعفری، طراح و ایده پرداز نمایش حسن تی شی رسید.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به میلاد حسین‌زاده، طراح و ایده‌پرداز نمایش مشاغل کاذب اهدا شد.
کارگردانی:
هیأت داوران با اهداء لوح و جایزه نقدی از جلال ندیمی، کارگردان نمایش مشاغل کاذب تقدیر کرد.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش نیز به آرزو علی‌پور برای کارگردانی نمایش قالی اهدا شد.
نمایش قالی از شهرستان رودسر و نمایش مشاغل کاذب از بندر کیاشهر دو اثر معرفی شده به دبیرخانه چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستند.
برگزیدگان بخش کودک و نوجوان
هیأت داوران این بخش متشکل از مهدی حبیبی، جعفر ستاری و نسرین بابایی بودند.
پوستر و بروشور:
هیأت داوران با اهدای لوح و جایزه نقدی از ساغر تیزرو برای طراحی پوستر و بروشور نمایش امروز درختی خواهم شد از شاهین شهر اصفهان تقدیر کرد.
طراحی فضا
لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به لیلا بیگوند طراح فضای نمایش خاله سوسک مهربون از تهران تقدیم شد.
هیأت داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را به فرامرز غلامیان، طراح فضای نمایش امروز درختی خواهم شد از شاهین شهر اصفهان اهدا کرد.
موسیقی و جلوه‌های صوتی:
هیأت داوران با اهداء لوح و جایزه نقدی از پرهام پتکی، آهنگساز نمایش سطل شما چجوریه؟ از رشت تقدیر کرد.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به متین خرماییان، آهنگساز نمایش ترنج و غول درخت آرزوها از اصفهان رسید.
بازیگری مرد:
هیأت داوران با اهدای لوح و جایزه نقدی از میلاد حسین زاده بازیگر نمایش مبارک و سفر جادویی، محمدرضا پورعلی بازیگر نمایش مبارک و سفر جادویی، جواد نظری بازیگر ترنج و غول چراغ درخت آرزوها و علی شیدیان بازیگر نمایش محله فرهنگ از رشت تقدیر کرد.
بازیگری زن:
لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به نسیبه آقاجانی‌نژاد، بازیگر نمایش مبارک و سفر جادویی، مهسا خدایی بازیگر نمایش ترنج و غول درخت آرزوها و ساغر تیزرو بازیگر نمایش امروز درختی خواهم شد، تقدیم شد.
بازیگری کودک:
لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگری کودک به کیان جعفری برای نمایش مبارک و سفر جادویی و همچنین محمدصدرا شهبازیان، بازیگر نمایش غولک‌های نازنین تقدیم شد.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش بازیگران کودک به بازیگر نمایش ترنج و غول درخت آرزوها، نارگل باقری و بازیگر نمایش تصمیم مبارک، آرام بوریایی اهدا شد.
طراحی و ساخت ماسک و عروسک:
لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به نوشین نبوی، طراح و سازنده ماسک نمایش ببینیم سطل آشغال شما چجوریه؟ رسید.
هیأت داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را در بخش طراحی و ساخت عروسک به لیلا بیگوند، طراح و سازنده عروسک نمایش خاله سوسک مهربون اهدا کرد.
طرح و ایده:
لوح و جایزه نقدی این بخش به فرامرز غلامیان برای نمایش امروز درختی خواهم شد رسید.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش طرح و ایده به سعید الله‌یاری، طراح و ایده پرداز نمایش ترنج و غول درخت آرزوها اهدا شد.
کارگردانی:
هیأت داوران با اهداء لوح و جایزه نقدی از سعید الله‌یاری، کارگردان نمایش ترنج و غول آرزوها تقدیر کرد.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فرامرز غلامیان، کارگردان نمایش امروز درختی خواهم شد؛ اهدا شد.
برگزیدگان بخش مسابقه
طراحی بروشور:
رتبه سوم این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا به آرش رضایی، طراح پوستر و بروشور نمایش بالاخره این زندگی مال کیه؟ از ماهشهر رسید.
رتبه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به میثم کردی، طراح پوستر و بروشور نمایش کیمیا از اندیمشک اهدا شد.
رتبه اول شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی سینا ایمانی طراح پوستر و بروشور نمایش چند قصه بی سرو ته از لاهیجان تعلق گرفت.
موسیقی:
رتبه سوم این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی خاتمی آهنگساز نمایش پوکومونگو از دهلران رسید.
رتبه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی خاتمی و امیر حقیقت آهنگسازان نمایش چند قصه بی سرو ته از لاهیجان اهدا شد.
رتبه اول، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به علیرضا داوودی آهنگساز نمایش کیمیا از اندیمشک رسید.
طراحی لباس:
رتبه سوم این بخش برای سازندگی عروسک تن‌پوش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به علیرضا شکورپور، طراح تن پوش عروسکی نمایش پیوند قلب و مغز از رشت اهدا شد.
رتبه دوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به پژمان شاهوردی برای طراحی لباس نمایش کیمیا از اندیمشک رسید.
رتبه اول شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طراح لباس نمایش چند قصه بی سرو ته، امیر امینی از لاهیجان تقدیم شد.
طراحی فضا:
رتبه سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به پژمان شاهوردی، طراح نمایش کیمیا از اندیمشک تقدیم شد.
رتبه دوم، شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به آرش رضایی برای طراحی فضای نمایش بالاخره این زندگی مال کیه؟ از ماهشهر رسید.
رتبه اول شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اکرم خیرخواه، طراح فضای نمایش ببخشید بیدارتون کردم از خمینی شهر رسید.
بازیگری زن:
هیات داوران در این بخش به اتفاق آرا از گروه بازیگران زن نمایش بالاخره این زندگی مال کیه؟ خانم‌ها فاطمه لک، فاطمه مرادی، لیلی صادقی و زهرا قربانی با اهدای لوح تقدیر قدردانی کرد.
رتبه سوم این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مارال ایزدبخش بازیگر نمایش پوکومونگو از دهلران رسید.
رتبه دوم این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی بطور جداگانه به آرزو علیپور بازیگر نمایش چند قصه بی سرو ته از لاهیجان و فاطمه پارسافر بازیگر نمایش کیمیا از اندیمشک تقدیم شد.
رتبه اول شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محیا جباری بازیگر نمایش بمانی از ملایر رسید.
بازیگری مرد:
هیات داوران به اتفاق آرا از گروه بازیگران مرد نمایش کار بی کار از آستانه اشرفیه آقایان محمدرضا پورعلی، جلال الدین ندیمی، میلاد حسین زاده با اهدای لوح تقدیر کرد.
همچنین هیات داوران در این بخش با اهدای لوح از محمد رسائلی بازیگر نمایش پیوند قلب و مغز از رشت و مرتضی مودی، بازیگر نمایش کتابخانه شهر من از زاهدان تقدیر ویژه کرد.
رتبه سوم در این بخش 2 برگزیده داشت.
جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به طور جداگانه به مسعود احمدی، بازیگر نمایش ثروت آفرین از تهران و بهمن تقی‌پور بازیگر نمایش دغدغه از اهواز رسید.
رتبه دوم در این بخش نیز 2 برگزیده داشت.
جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به طور جداگانه به احمد شریفی، بازیگر نمایش چند قصه بی سروته از لاهیجان و مهراب سماک محمدی بازیگر نمایش چند قصه بی سرو ته از لاهیجان رسید.
رتبه نخست این بخش نیز از طرف هیات داوران 2 برگزیده داشت.
جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طور جداگانه مجید اقبالی بازیگر نمایش دغدغه از اهواز و همچنین
مسعود کردی بازیگر نمایش کیمیا از اندیمشک اهدا شد.
طرح و ایده:
در این بخش از کیانوش احمدی برای طرح و ایده نمایش کتابخانه شهر من از زاهدان و پژمان شاهوردی طراح ایده نمایش کیمیا از اندیمشک تقدیر شد.
رتبه سوم این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به طراحان طرح و ایده نمایش دغدغه آقایان بهمن تقی پور و مجید اقبالی از اهواز اهدا شد.
رتبه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به حامد نصیری برای طرح و ایده نمایش ببخشید بیدارتون کردم از خمینی شهر رسید.
رتبه نخست شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آرش رضایی برای طرح و ایده نمایش بالاخره این زندگی مال کیه؟ از ماهشهر اهدا شد.
کارگردانی:
رتبه سوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به آرش رضایی برای کارگردانی نمایش بالاخره این زندگی مال کیه؟ از ماهشهر رسید.
رتبه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به فاطمه پارسافر و مسعود کردی، کارگردانان نمایش کیمیا از اندیمشک رسید.
رتبه نخست شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیر امینی، کارگردان نمایش چند قصه بی سرو ته از لاهیجان تقدیم شد.
نمایش کیمیا به کارگردانی مشترک فاطمه پارسافر و مسعود کردی از اندیمشک به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شد.
همچنین نمایش بالاخره این زندگی مال کیه؟ به کارگردانی آرش رضایی از ماهشهر نیز برای شرکت در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به دبیرخانه این رویداد معرفی شد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/776557/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایش " ارغوان " به روی صحنه می‌رود

ای غم اگر مو شوی!

ماموریت “EuropaClipper” با هدف کاوش مشتری

سحابی زیبای N44

تداوم بارش‌ها تا ابتدای هفته آینده

جزئیات کشته شدن فرمانده ارشد کومله توسط مرزبانی

جزئیات هلاکت یکی از سرکردگان کروهک کومله در مرز مریوان

ثبت 2000 رویداد در تقویم گردشگری/ مسافر باید به میزبان نفع برساند

بانوان بخشی از مددجویان کمیته امداد گیلان را تشکیل می دهند

ریبوار کریمیان عضو رهبری کومله که به هلاکت رسید که بود ؟

ریشه فارسی برخی از مناطق جمهوری آذربایجان!

کهکشان زیبا و اسرارآمیز معروف به Hoag

ربات NEO تازه رونمایی شده را ببینید

جزئیات هلاکت ریبوار کریمیان فرمانده ارشد کومله تشریح شد

فلاحتی، امام جمعه رشت: «مردم داری» از سفارش های آیت الله محفوظی بود

کشته شدن 2 عضو کومله

خاطره جالب ذوالنور از هدیه آیت الله محفوظی به کودکان زلزله زده رودبار

جزئیات جدید از هلاکت فرماندهان ارشد کومله ؛ چگونه کشته شد؟ | آخرین وضعیت مرزبان مجروح ایرانی

یک گاو پنج قلو زایمان کرد

کمین نیروی های مرزبانی استان کردستان برای تروریست‌های کومله در غرب کشور

عضو رهبری و فرمانده ارشد نظامی کومله به هلاکت رسید + عکس

هلاکت 2 سرکرده برجسته نظامی گروهک کومله+عکس

برخورد دو خودرو با یک فوتی و 6 مصدوم در جاده قزوین - رشت

کشف 28 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی طی 3 روز در گیلان

جزئیات به هلاکت رسیدن «ریبوار کریمیان» فرمانده ارشد کومله

گردشگری کیش در مسیر شفافیت

از تو چه پنهان عاشقت بودم

داستان زیبای شازده کوچولو

فضانوردان طاس چگونه موهای خود را در فضا می شویند؟

عضو رهبری و فرمانده برجسته نظامی کومله به هلاکت رسید

ثبت شرکت‌ها در مدت زمان یک ساعت انجام می‌شود

بندر گردشگری چمخاله اقتصاد دریامحور را محقق می کند

فوری /فرمانده برجسته نظامی کومله کشته شد

کشف 2تن چوب‌ جنگلی قاچاق در رودبار

تداوم سامانه بارشی در گیلان/ دریا برای شنا مناسب نیست

هلاکت 2 سرکرده برجسته نظامی گروهک کومله

خانواده ها از رانندگان سرویس مدارس فاقد مجوز برای دانش آموزان استفاده نکنند

جزئیات نحوه هلاکت ریبوار کریمیان فرمانده ارشد کومله

رونمایی از کیت مشکی ملوان به‌یاد هوادار فوت شده این تیم

تولید 74 هزار تن محصولات آبزی پروری در گیلان

درد فراق و هجران

دانشمندان به یک روش برای بازیابی حافظه دست یافته‌اند!

سوپرشارژ کردن سلول‌های بدن به مقابله با سرطان کمک کرد

وحدت شیعه و سنی مایه یأس دشمنان است

رشد 100 درصدی درآمد موقوفات در شهرستان فومن

اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان برگزار شد

هلاکت 2فرمانده برجسته کومله در مرز + تصاویر | عکس بعد از هلاکت و تجهیزات همراه آنها

رتبه سوم کشوری گیلان در تولید انواع ماهی

برپایی 12 پایگاه برای جمع آوری کمک های مردمی در رودسر

کشته شدن 2 فرمانده برجسته کومله در مرز + تصاویر